Det kan vara stressande att känna kravet att bedriva episk content marketing från start. Lugn. Det tar tid. Precis som köparen gör en resa på vägen att bli din kund, gör du en resa på vägen att bli kunskapsledare och en episk berättare.
Joe Pulizzi har en vapendragare i Robert Rose, chefsstrateg på Content Marketing Institute. Han har tagit fram en modell för att beskriva olika mognadsfaser inom content marketing. Och det är inte säkert att du ska förflytta dig – allt beror på din verksamhet, behov och förutsättningar.
Robert Rose har identifierat tre steg eller, om man så vill, strategier: Medvetenhet, Kunskapsledare och Berättare.
Medvetenhet
Det första steget, Medvetenhet, handlar om att helt enkelt använda content för att höras och synas genom bruset av avbrytande reklam. Den här strategin möter ett behov och efterfrågan på trovärdig kunskap och berättelser som på olika sätt hjälper kunden. Syftet är huvudsakligen att bli hittad, öka kännedomen om och förtroendet för ditt företag, produkt eller tjänst.
Kunskapsledare
Nästa nivå är att sträva efter att bli kunskapsledare. Här börjar du producera och dela med dig av content som berör och skapar värde bortom din specifika produkt eller tjänst. Här rör du dig mot att inte bara tala till dina potentiella kunder, utan att även nå och påverka potentiella ambassadörer och påverkare. Nu särskiljer du dig gentemot dina konkurrenter.
Berättare
På den här nivån fokuserar du totalt på att få publiken engagerad. Du bygger och stärker emotionella band till ditt varumärke. Med den här strategin undervisar, underhåller och engagerar du publiken. Du nöjer dig inte med att möta efterfrågan. Du skapar efterfrågan i kraft av kvaliteten och attraktiviteten i ditt content. Du gestaltar varför ditt företag överhuvudtaget finns. Med den här strategin eftersträvar du att få mer än följare. Du vill ha, och får, evangelister.
Håller du inte med? Eller vill du dela med dig av var du befinner dig på din content-resa? Kommentera gärna inlägget nedan!
Det här var sjätte delen i serien där jag bloggar ut mina understrykningar i Joe Pulizzis bok ”Epic content marketing”, med kommentarer och reflektioner. Jag tänker att kunde den förändra mitt yrkesliv kan den förändra ditt! För precis så bra är den här boken. Om du känner att tiden inte räcker för att läsa den i sin helhet, varsågod – följ oss på Lustgården och du får ett koncentrat av det jag själv upplevde som mest relevant och intressant.
Läs tidigare inlägg i serien:
Del 1: Episkt om content marketing – följ med på en resa med Joe Pulizzi.
Del 2: Content marketing – så säljer du utan att sälja.
Del 3: Varför content marketing?
Del 4: 16 skäl till varför din content marketing inte fungerar som den skulle.
Del 5: Sju byggstenar som hjälper dig att ta fram en content-strategi.
För att följa Lustgården, prenumerera på vårt nyhetsbrev där du får inläggen en gång i månaden, eller följ bloggen via Bloglovin´ eller RSS.
Om du gillade det du läste, dela gärna på sociala medier – det betyder mycket!
Wirtén Content Agency – kommunikationsbyrån i Malmö med innehåll!
Lämna en kommentar