I den här andra delen om Snapchat kommer jag svara på frågan ”Hur får du följare?” För det är inte helt enkelt. Det är ett socialt media som skiljer sig markant från till exempel Facebook, YouTube och liknande kanaler vars idéer bygger på att inläggen kan gillas, delas och förhoppningsvis bli virala. För att få din Snapchat-kanal att verkligen lyfta krävs det annorlunda sätt att arbeta med kanalen.
Om du har läst den första delen i vår serie om Snapchat, har du förhoppningsvis fått en tydligare bild av detta sociala media. Användarna är väldigt unga, från 12 till 15 år, men en stor del av användarna finns också i ålderspannet 16 till 25 år.
Hur många använder Snapchat?
Snapchat är en starkt växande social app. Resumé och Snapchat själva rapporterar att användare tittar hela 10 miljarder gånger på det som publiceras under ”My Story” i appen. Det betyder att Snapchat har två miljarder fler visningar än Facebook som satsar stort på livesändningar och videoklipp. Appens vd Evan Spiegel säger att appen har mer än 100 miljoner dagliga användare och att dessa spenderar 25-30 minuter av sin tid i appen. Så det är en inte obetydlig marknad. Det finns en stor engagerad målgrupp där ute som traditionella medier inte når på samma sätt. Du måste finnas där målgruppen finns, på deras villkor.
Vad vi menar är content
Det vi på Wirtén menar med begreppet content är berättelser som berör och kunskap som berikar. Vi menar också att content marketing är en långsiktig form av marknadsföring som syftar till att göra företag eller organisationer till kunskapsledare inom sina fält. Svaren på frågorna som din målgrupp letar efter ska finnas hos dig, inte hos dina konkurrenter. Hur kan vi koppla Snapchat till att vara content marketing?
Ge dem värdefullt innehåll
Till viss del går det ihop, då din målgrupp ska se dig som en källa för relevant, lärande och/eller underhållande content. Det kan du uppnå genom att finnas på Snapchat på publikens villkor, genom att dela content som är värdefull för den och med rätt tonalitet.
Det är svårt att få nya följare på Snapchat. Du är beroende av andra kanaler för att marknadsföra ditt användarnamn. I gengäld är dina följare engagerade och det blir en direkt form av kommunikation som företagssidor på Facebook bara kan drömma om.
För att få följare på Snapchat måste du prova dig fram, men här är några tips:
- Förpacka det du vill dela på rätt sätt, genom bilder och filmer som skapar intresse. Det är ett problem att det inte går att länka genom Snapchat, försök att jobba runt det, skriv i alla fall ut länken.
- Använd dina andra kanaler för att marknadsföra ditt Snapchat-konto. Tänk så brett som möjligt och använd de kanaler du har: Webb, tidningar, affischer eller en skylt i receptionen.
- Använd logiska, korta användarnamn så att ni blir hittade av de som söker efter er. Hashtags är perfekt för detta ändamål, men de finns ännu inte som funktion i Snapchat, kanske framöver. Till dess, jobba med att sprida ert användarnamn genom era andra sociala kanaler.
- Ta hjälp av någon som redan har stort inflytande på sociala medier, som en slags ambassadör.
- Tacka dem som är aktiva. Om dina följare kommenterar och bidrar med bilder, eller delar dina inlägg, kom ihåg att uppmärksamma dem.
- Var selektiv med vem du följer. Följ dem som är relevanta för din verksamhet, så är det större chans att du blir följd tillbaka.
- Du måste ha ett unikt innehåll på Snapchat. Annars är det inte relevant att följa. Publicera inte samma material här som på dina andra kanaler. Hitta den där särskilda anledningen som gör att folk vill följa just din kanal.
- Håll ut. Det tar tid att få följare. Våga göra misstag och lär dig på vägen. Tänk på att det är bättre med en kärna av 100 aktiva följare än 10 000 inaktiva sådana.
Är närvaro på Snapchat content marketing?
Nja. Du kan inte länka till och därmed driva trafik till dina egna kanaler. Du kan inte bygga upp ett arkiv av content som bygger förtroende och hjälper dina kunder. Du kan inte få konverteringar genom olika typer av call-to-actions.
Men du kan använda Snapchat som ett komplement till din befintliga content marketing. Du kan väcka intresse och bygga relationer. Du kan framför allt arbeta med de så viktiga känslomässiga och personliga uttryckssätten i din kommunikation. Du kan berätta historier, underhålla och bjuda på dig själv med ett omedelbart tilltal som fångar din publik här och nu.
Säljer du konsumentvaror är möjligheterna tämligen uppenbara. För B2B blir det i första hand en del i varumärkesbyggandet, inte minst för att locka de bästa framtida medarbetarna. För offentliga verksamheter, exempelvis kommuner, erbjuder Snapchat också en stor möjlighet till engagerande medborgarkommunikation vi inte har varit vana att se tidigare.
Är du och ditt företag närvarande på Snapchat? Följ mina snaps, myrasoderstrom, jag vill jättegärna följa era stories och hitta ett bra case att skriva om här på Lustgården!
Det fanns så mycket att berätta om Snapchat att det inte räckte med två blogginlägg. Nästa vecka kommer jag bland annat ta upp exempel på varför svenska myndigheter, festivaler, publicister och kommuner, med flera marknadsför sig i Snapchat.
För att följa Lustgården, prenumerera på vårt nyhetsbrev där du får inläggen en gång i månaden, eller följ bloggen via Bloglovin´ eller RSS.
Om du gillade det du läste, dela gärna på sociala medier – det betyder mycket!
Wirtén Content Agency – kommunikationsbyrån i Malmö med innehåll!
Lämna en kommentar