Vi har tittat i kristallkulan inför nästa år. Vad kommer att slå igenom? Vad kommer att påverka marknadsavdelningarna? Eftersom content marketing är begreppet på allas läppar i Marknadsföringssverige just nu är det en rimlig slutsats att just utvecklingen inom det här området kommer att göra stora avtryck. Vi avslutar med att jämföra med den amerikanska affärstidningen Forbes lista på lika många trender inför 2015. Så häng med genom hela inlägget och plocka fram det igen om ett år: fick vi rätt?
1. Content marketing slår igenom på bred front
Jaha, det här är kanske inte att betrakta som en trend inom content marketing. Men jag måste börja där. Om 2014 präglades av surr och snack kring content marketing, kommer 2015 definitivt vara året då det blir verkstad på bred front. Vi upplever själva ett väldigt sug som sträcker sig bortom ”intressant” och ”spännande”. Nu snackas det budgetar och beslut kring content marketing. Och det är inte konstigt. Kombinationen Google, sociala medier, snabbt utbyggd bandbredd och explosionsartad spridning av smarta telefoner, gör att företagen inser att det inte finns någon tid att förlora. Tåget går nu. Är du inte på det, kan du vara säker på att minst en konkurrent sitter i förarsätet.
2. Företagsbloggen blir en given del av webb- och marknadsstrategin
Bloggen är central i den nya sökordslogiken. Den är en perfekt plattform att bygga innehåll kring som Google och andra sökmotorer snappar upp. Eftersom länkar in till en hemsida värderas allt högre av Google blir bloggen än mer ovärderlig. Varje blogginlägg som blir läst har potential att bli refererad till på andra bloggar – med en länk in. Förutsatt förstås att bloggen har ett innehåll som uppfattas som intressant, värdefullt och relevant av andra bloggare. Dessutom ger bloggen svaret på varför företaget ska finnas på sociala medier och vad det ska göra där. På bloggen finns ett suveränt innehåll. Genom att sprida det via sociala medier får företaget även suveränt innehåll på sociala medier – vilket sprids vidare till nya intressenter och potentiella kunder.
3. Infografik och animerad video som förklarar
Bilder blir allt viktigare i all kommunikation. Idag går det snabbt att ta emot och titta på bilder och video i alla format. Och bilder kan faktiskt säga mer än tusen ord. Det i kombination med stenhård konkurrens om publikens tid talar till bildmediets absoluta fördel.
Infografik är en kombination av bild och förklarande text, oftast med fakta eller komplexa samband som utgångspunkt. Genom att med grafikens möjligheter åskådliggöra allt från tidslinjer till orsakssamband till, ja i princip vad som helst, kan publiken ta till sig, förstå och lära sig snabbt och överskådligt.
I princip samma sak kan göras med hjälp av animerad video, så kallad explainer video. Det här formatet är om möjligt än mer effektivt när det gäller att få budskap att verkligen nå fram. Med hjälp av lite humor finns också alla möjligheter att få riktigt bra spridning i sociala medier.
4. Twitter cards blir allmängods
Twitter har utvecklat sitt format, utan att frångå gränsen på 140 tecken. Det har företaget lyckats med genom att erbjuda så kallade Twitter cards. Det är ett stycke html-kod som bäddas in i hemsidan och står för ett stycke vardagsmagi.
Twitter cards gör så att när andra lägger ut tweets med länk till en sida på din webbplats, hakas automatiskt ytterligare olika typer av media på tweeten. Det kan vara översiktliga sammanfattningar med bild av innehållet på din sida, videoklipp, ljudfiler som podradio, erbjudande att prenumerera på ditt nyhetsbrev, produktbild och -text från din webbutik med mera. Det finns i dagsläget tio olika typer av Twitter cards, beroende på vad som passar dig bäst.
Oemotståndligt, eller hur? Just därför kommer det att slå. Minus för att det inte är helt självklart hur koden bäddas in på bloggen eller webbplatsen. Läs gärna Buffers utmärkta genomgång i ämnet. (Buffer erbjuder för övrigt ett publiceringsverktyg för sociala medier, för alla er som saknar gamla tiders Tweetdeck eller vill ha ett alternativ till Hootsuite).
5. Linkedin får sitt genombrott i Sverige
Vad menar jag nu? Vem har inte Linkedin? Jo, men hur mycket händer där egentligen? Visst, det har börjat röra sig, men det är trots allt tämligen dött, jämfört med Facebook till exempel. Men att det händer mer och mer är en tydlig signal att snöbollen är i rullning. Kraftig rullning är mitt tips.
För vem orkar med Facebook på jobbet? Linkedin har en plats och kan bli ett verkligt värdefullt och allomfattande torg för yrkesfolk. 2015 är året det händer!
6. Marknads- och säljorganisationerna binds samman
Oj, en verklig utmanare! Det kommer inte att ske över ett år. Men utvecklingen börjar nu. Varför? Därför att det är direkt kopplat till den första punkten i min spaning: det stora genombrottet för content marketing. För att vara framgångsrik med sin content marketing måste marknads- och säljorganisationen vara samspelta. För här går allt in i vartannat.
Content marketing går ut på att få målgrupperna att självmant komma till dig. När vi hittar innehåll vi gillar, och det dessutom erbjuds gratis exempelvis i form av en blogg, ett nyhetsbrev, en e-bok, ett frukostmöte, då är vi benägna att slå till. Priset vi ändå betalar är vår mailadress. När vi ger den i utbyte mot någon form av innehåll, har det som på branschspråk kallas konvertering skett.
Fram tills nu har marknadsavdelningen skött det mesta. För att få utväxling på sin content marketing måste dessa konverteringar hanteras på ett bra sätt. Det är nu säljorganisationen kommer in i bilden. Den ska också hålla koll på vem som hittar till hemsidans content, vad de gör och om de beter sig som önskat – för att ta kontakt med de som uppenbart visar intresse.
2015 är året marknads- och säljorganisationerna, om inte byter ringar, ändå tar ett fast grepp om varandras händer.
7. Annonsbudgetar för sociala medier blir tyngre
Vid det här laget har väl de flesta upptäckt det: Facebook kräver betalning, annars syns i praktiken inte dina inlägg. Linkedin har ett liknande upplägg. Twitter har också börjat erbjuda annonsering. När stryps de flödena?
Det började 2014. 2015 blir året då föreställningen om sociala medier som gratis kommunikationsplattformar ryker all världens väg.
Sådär. Är du kvar? Då ska vi bara kort-kort bjuda på Forbes spaning:
- Att publicera är det lilla steget. Värdet uppstår med bra distribution. 2015 upptäcker företagen detta.
- Content marketing länkas hårt samman med marknadsföring i sociala medier. Budgetarna för betald exponering på sociala medier ökar.
- Annonsering i form av redaktionellt innehåll, så kallad native advertising och advertorials, kommer i allt högre grad att integreras med ordinarie redaktionellt innehåll.
- Sökmotoroptimering och content marketing går hand i hand. Content marketing belönas med högre placering på sökmotorernas träffar.
- Gästbloggande gör comeback (något som tydligen haft dåligt rykte i USA).
- Budgetarna för content marketing når rekordnivåer.
- Det kommer att krävas mer för att nå fram med e-post.
Vill du hålla dig uppdaterad om content marketing och bli inbjuden till våra frukostseminarier?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Här hittar du sidor på vår blogg och sajt som förklarar begreppet content marketing:
Nio bilder som förklarar content marketing
Kommunikationsbyrån i Malmö med innehåll
Titelbilden publicerad med tillstånd av 1shots/FreeDigitalPhotos.net
Lämna en kommentar