Okej, du har förstått att det här med content marketing är nödvändigt för att synas och höras i det nya medielandskapet. Du har kanske en kundtidning. Men det börjar snabbt kännas rörigt när du blickar ut över det digitala landskapet.

”Var ska jag börja?” är en vanligt förekommande fråga. Här ger vi några bastips för att göra det lättare att komma igång. Du kan också använda det som underlag när du tar fram din viktiga contentstrategi. Eller som inspiration för att få bättre fart och spridning på det du redan gör.

1) Börja med er blogg.

Om er organisation inte bloggar, se till att starta en. Lägg den inte på en extern tillhandahållare av bloggar, utan se till att den integreras med er webbplats. Om du väljer att ändå lägga den på en egen sajt, registrera en egen domän för bloggen.

2) Skapa nyhetsbrev för mail.

Alla känner inte till er blogg, eller vill kanske helt enkelt inte följa er på det sättet. Därför skapar du ett nyhetsbrev för e-mail. Det finns idag enkla verktyg som Mailchimp för att skapa snygga e-brev. Har du väl fått upp en blogg och kommit igång med bloggandet finns ingen anledning att tveka. Du har ju redan skapat intressant innehåll, eller hur? Content marketing handlar väldigt mycket om att parallellpublicera och paketera om. Därför tar du det bästa från bloggen och lägger in i ett nyhetsbrev. Det finns också funktioner du kan lägga till exempelvis i WordPress som automatiskt skickar ut nyhetsbrev baserat på din blogg, precis så ofta du önskar.

För vissa är e-mail det perfekta sättet att hålla sig uppdaterad. Dessutom ger det dig något mycket värdefullt: kontaktuppgifter på dina befintliga och potentiella kunder. Ju bättre innehåll du serverar desto fler kommer vilja ha ditt nyhetsbrev.

3) Marknadsför din blogg.

Du vill att så många som möjligt läser och följer din blogg. Den måste marknadsföras! Här är framför allt Twitter ett utmärkt verktyg. Även Facebook fungerar, men om du inte betalar kommer endast några procent av dina följare att nås av dina uppdateringar (jo, så är det sedan en tid tillbaka när det gäller företagssidor).

4) Följ andra bloggar.

Se till att följa andras bloggar, Twitter, LinkedIn och Facebook. Det kommer att ge input till dina egna blogginlägg och uppdateringar. Att kuratera, det vill säga dela och kommentera andras innehåll, är centralt inom content marketing. Du visar att du har koll, att du gör kloka och insiktsfulla reflektioner (för det gör du väl?) och att du är generös genom att dela med dig.

5) Youtube!

Om ni inte redan använder rörlig bild i er kommunikation måste du fundera kring hur ni ska använda denna möjlighet framöver. Vi upprepar: Inte om. Utan hur och när. Rörlig bild blir alltmer central i det digitala landskapet. Den som behärskar detta bäst vinner helt enkelt.

6) Kundtidning funkar fortfarande

Den gamla hederliga kundtidningen har fortfarande en viktig roll. Överväg möjligheten att publicera den som ett digitalt magasin via en app för surfplattor och smarta telefoner. Särskilt om du har fått punkterna 1-5 på plats. Då öppnar sig fina möjligheter, förutsatt att du tar fram en digital distributions/publiceringsplan för magasinet. Ta hjälp om du tycker det börjar bli snårigt.
Sådär, nu har du skaffat dig en riktigt bra plattform för ett långsiktigt och framgångsrikt marknadsarbete med innehåll i egna kanaler. Nu kan du gå vidare:

  • frukostseminarier
  • vitböcker
  • podcasts
  • tävlingar
  • webbinarier.

Men det återkommer vi till längre fram här på bloggen. Inte minst ska vi också återkomma med vad du ska ha för innehåll och hur du presenterar det.

Vill du hålla dig uppdaterad om content marketing och bli inbjuden till våra frukost/AW-seminarier? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

 

Bild: Stuart Miles/FreeDigitalPhotos.net