Sätt tydliga och rimliga mål. Var noga med vilka miljöljud som läcker in. Klipp hårt och flitigt för att få bort ljud som stör och för att skapa rätt tempo. Presentera din podd där dina lyssnare finns.
– Och kom ihåg att det är bättre ju smalare ämnet är. Då har du större chans att skapa ett tydligt koncept som attraherar en hängiven målgrupp, säger Timmie Strandberg, producent på Podbyrån.
Fler och fler företag och organisationer intresserar sig för poddformatet som en spännande, personlig och ny kanal för att nå sina intressenter. Den nya tekniken har skapat möjligheter att göra välljudande inspelningar och att klippa, redigera och musiksätta den egna podden – nästan som ett ”riktigt radioprogram”.
Timmie Strandberg var oktober månads frukostföreläsare hos Wirtén. Han bjöd på en konkret och pedagogisk genomgång och tecknade bit för bit bilden av hur man går från beslut och idé till färdig podcast.
– Jobbet ska både börja och sluta hos dina lyssnare. Börja med att ifrågasätta hela idén med att göra just en podd. Gör en undersökning. Kan vi säga det här på något annat sätt? Vilka segment i vår målgrupp gillar det här formatet? Hur vill de bli tilltalade?
Välj ämne och byggstenar
När man väl kommit fram till att det är just en podd som ska göras är det viktigt att tidigt bestämma vilka segment och byggstenar den ska bestå av. Ska det huvudsakligen vara reportage, diskussioner eller intervjuer? Ska det vara musik?
Ämnesvalet för podden är givetvis oerhört viktigt. Även där är det en bra idé att börja bakifrån, menar Timmie Strandberg:
– Ge er ut i poddvärlden och se efter vad som inte finns. Det finns otroligt många poddar. Hur kan vi göra och vad kan vi prata om för att sticka ut inte bara i vår egen bransch utan i poddutbudet i stort?
– Kolla vad som finns i andra länder. Hittar ni något smart så ta idén och gör en egen variant på den.
Vem ska prata?
Timmie Strandberg rekommenderar att man inte skriver ord för ord-manus till sin podd. Däremot ska man ha stolpar. De hjälper till att hålla strukturen och öppnar samtidigt för den spontanitet som formatet inbjuder till och som i många fall också är en del av förklaringen till populariteten.
– Fundera också igenom vem och vilka som egentligen ska prata i podden. Tänk på att rösten i podden också blir ljudbilden av ert företag eller organisation. Kommunikationsansvarig, marknadschef och vd brukar vara de spontana idéerna, men det är inte säkert att det ska vara någon av dem. Det är inte ens säkert att det ska vara någon på företaget. Rösten är så viktig att det kan vara lönt att lägga resurser på att anlita någon utifrån.
22 minuter är ett nyckeltal inom poddvärlden. Det är ungefär så länge vi på allvar behåller koncentration och uppmärksamhet. Det är också en tid som rimmar bra med vanliga pendlingsavstånd.
Baspaket för inspelning
Så var det detta med ljudkvaliteten. ”Slarva inte med ljudet” är något av ett mantra för Timmie Strandberg.
– Ljudets kvalitet blir också er kvalitet. Det ställs höga krav idag, poddlyssnare är vana vid att det låter proffsigt. Men om man bara är noggrann går det att få väldigt bra ljud utan att det behöver kosta särskilt mycket, förklarade Timmie Strandberg. Han presenterade en paketlösning för omkring 6 000 kronor med den mest nödvändiga utrustningen:
- Mikrofon, helst dynamisk som inte tar upp så mycket kringljud.
- Popfilter, tar bort skarpa ljud och smackanden.
- Bordsstativ.
- Kabel.
- Hörlurar, helst till alla medverkande.
- Mobil ljudupptagare. Bör vara en med flera ingångar, Zoom H6 är populär.
– Det är bra om alla har hörlurar, det är ett enkelt trick för att få människor att förbättra sin mikrofonteknik. Då kan man berätta att ”så länge du hör dig själv när du pratar så håller du bra avstånd och riktning mot micken”.
Rätt ljud och rätt miljö
Valet av miljö ska främst göras utifrån två kriterier: Ljud och känsla.
– Det kommer att läcka in lite ljud från omgivningen och det ljudet kommer att berätta något om er, så var noga med att kolla upp vilka bakgrundsljud ni har. Det är också viktigt att miljön är trygg. Vi rekommenderar alla som inte är vana vid att jobba i studio att spela in i en miljö där man känner sig trygg och avslappnad.
Fler bra tips:
- Håll ett öga på inspelningsnivån så att det inte blir distorsion.
- ”Tänk live”. Men ta det lugnt och gör omtagningar för att få till den önskade tonen och anslaget. Däremot är det inte nödvändigt att stoppa och ta om för att någon sagt fel. Omformulera i stället, det gör vi ju i normala samtal.
- Spela in hela tiden. Det är vanligare än man tror att missa att pausknappen är intryckt och sedan sitter ni kanske med en timmes fantastiskt samtal som inte spelats in.
Klipp och mixa som ett proffs
Att klippa och mixa är en mycket stor del av hemligheten med att skapa en välljudande podd med rytm och engagemang. Det är också här som de flesta väljer att ta hjälp utifrån av studioproffs.
– De allra bästa poddarna är väldigt hårt klippta och mixade. Men det märks inte, för det är så skickligt gjort, säger Timmie Strandberg.
Det finns ett antal ljudredigeringsprogram att välja på, bland annat Audacity, Protools och Logic. Oavsett vilket är det en bra idé att öva på funktionerna innan man går över i skarpt läge.
– Alla behöver klippas och redigeras i någon utsträckning. Börja med att klippa bort alla störande ljud – ööh-anden, hmm-anden, hostningar, nysningar, ljud från dörrar etcetera.
– Först därefter är det dags att ta fram den stora yxan. Vad, av allt det som sägs, ska få vara kvar? Här gäller det att vara trogen sin idé och framför allt att hålla det man lovat lyssnarna att podden ska handla om. Det kan finnas delar av samtalet som är hur bra som helst – men inte just där och då.
Lite mer avancerad klippning och ljudredigering kan handla om att ”tighta ihop” sävliga talare och att skapa variation i rytmiken.
Unik musik är bäst
- Slutbearbetningen innehåller även ett antal övriga moment att hålla ordning på och saker att ta ställning till:
- Poddens ”identitet” – en jingel eller signaturmelodi.
- Filformatet. Den färdiga podcasten ska vara en mp3-fil på 128 kbps.
- Förstärkningar. Vad behöver respektive tåler att förstärkas? Kan det till exempel fungera med en ljudmatta i bakgrunden i vissa partier?
- Originalmusik eller gratismusik? Det finns mycket gratismusik, men tänk på att risken ökar att ni låter som någon annan.
- Upphovsrättskyddad musik – kolla med Stim, som har färdiga tariffer.
– Har man resurserna är det en bra idé att ta fram unik musik och unika ljudeffekter. Jag har alltid tyckt att ”ljudbranding” borde vara en naturlig del av en varumärkesstrategi. Hur låter vårt företag?
Sök upp lyssnarna
Utan en fungerande distribution är allt jobb med podden förgäves. Här är vi tillbaka på samma ruta där allting började: Var finns våra lyssnare?
– Ta reda på det och börja med att presentera podden där. Det måste inte nödvändigtvis vara på iTunes.
– Det viktiga är att hitta en bra plats för hosting av podden och jag rekommenderar Libsyn.com, som också erbjuder de verktyg som behövs för distributionen. Podden kan även ligga inbäddad på er hemsida, säger Timmie Strandberg.
Utveckling och mål
Genom att satsa på kvalitet från början, att skapa kontinuitet och att utveckla podden tillsammans med lyssnarna kan målen nås.
– Sätt mål som är tydliga och rimliga. Ett riktigt stort företag kan rimligen förvänta sig någonstans mellan 5 000 och 10 000 lyssnare efter 20-30 avsnitt, förutsatt att det finns välskötta kanaler i form av nyhetsbrev och sociala medier samt aktivt jobb med att marknadsföra podden. Som litet företag är 500-1 000 lyssningar i snitt per avsnitt efter 10-20 avsnitt att betrakta som en framgång.
– En bra utgångspunkt är att bestämma sig för att jobba inom de områden man verkligen kan. Och glöm inte att tänka smalt – ju mer specifika ämnesområden ni väljer och ju mer konsekvent ni håller er till dem, desto större blir chanserna att skapa en unik podd med trogna lyssnare.
Prenumerera!
För att följa Lustgården, prenumerera på vårt nyhetsbrev där du får inläggen en gång i månaden, eller följ bloggen via Bloglovin´ eller RSS.
Om du gillade det du läste, dela gärna på sociala medier – det betyder mycket!
Wirtén Content Agency — kommunikationsbyrån i Malmö med innehåll!
Lämna en kommentar