I den andra delen av vår serie kring content marketing på Facebook fördjupar vi oss kring hur du bäst når fram till din målgrupp. Facebook är en huvudled för digital trafik där din uppgift är att skapa en avfart till det innehåll ska exponeras, om så på Facebooksidan, Youtube eller allra helst hemsidan.

Du möts av två huvudsakliga utmaningar när du ger dig ut på Facebook på grund av den hårda och ständigt ökande konkurrensen.

  1. Du måste bjuda på intressant innehåll. Annars skapar du snarare en digital återvändsgränd än en avfart. Innehållet behöver vara engagerande, relevant och aktuellt för din målgrupp.
  2. Innehållet måste hitta till rätt målgrupp, antingen dina följare på Facebook eller andra målgrupper.

Bjud på intressant innehåll

Att löpande skapa relevant innehåll är viktigt. Den absolut största anledningenvarför människor sluta följa varumärkessidor, vilket förvisso är ovanligt, är att sidan inte publicerar relevant innehåll. Lika viktigt är att inte spamma sina följare, vilket är den näst största anledningen till att följarna tröttnar och överger dig.

De varumärken och företag som har en engagerande och personlig ton, lyckas träffa rätt med för följarna relevanta inlägg och aldrig spammar, är de som lyckas bäst, både på kort och lång sikt.

Söta dödskallar blev charmsuccé

Ett utmärkt exempel på engagerande och personlig ton är svenska Hallonlakritsskalle som lycktas bygga upp en fantastisk närvaro på Facebook. De har funnits på Facebook sedan 2009 och stoltserar i skrivandes stund med 359 150 följare. Det gör företaget Bubs som tillverkar Hallonlakritsskalle, till ett av de mest framgångsrika svenska företagen på Facebook.

Hemligheten bakom deras framgång är kombinationen glimten i ögat, självdistans och inlevelseförmåga i vår vardag. Därför lyckas inlägg på bilderna nedan om julen respektive Melodifestivalen så väl.

 

Dels är de aktuella i tiden, dels placerar de produkten i ett överraskande sammanhang. Visst är det oemotståndligt att gilla och dela innehållet! Om man nu är en hallonlakritstokig följare.

Ikea bjuder in

Jag vill också lyfta fram svenska Ikea. Ikea arbetar mer traditionellt med sitt innehåll om man jämför med Hallonlakritsskalles mer humoristiska inlägg. Ikea erbjuder å andra sidan inte bara möbler utan en livsstil.

Deras Facebooksida visar lika mycket olika sätt att leva och inreda sitt hem, som de enskilda produkterna. Ikea:s styrka är att de lyfter fram sina produkter som de kan användas i kundernas hem. De bjuder också in följarna att själva delta i flödet.

Bilderna nedan illustrerar dels Ikea:s interaktiva kommunikation där de efterfrågar kundernas personliga lösningar, dels en mer traditionell produktexponering.

Här kan du läsa mer om olika svenska varumärken på Facebook och deras utveckling.

Nå rätt målgrupp

Riktade annonskampanjer är fundamentalt för att nå ut i nyhetsflödet under 2015. Det här beror på att Facebook redan förra året började begränsa räckviddenpå dina inlägg genom att ändra sin algoritm. Från och med i år minskar Facebook dessutom synligheten av sponsrade inlägg i nyhetsflödet. Om dina sponsrade inlägg i allt för hög grad tolkas som reklam eller köpdrivande kommer de trots att du betalar att strypas.

Att sätta rubriker som bara är till för att generera klick, så kallad clickbaiting eller ”klickfiske”, kan vara frestande (till exempel rubriker som ”Hon gav sin hund ett ben – du kan aldrig gissa vad som hände sen…”). Glöm det.

Sedan i oktober förra året bestraffar Facebook den typen av rubriker genom att minska exponeringen. Det är också bakgrunden till sidor som Upworthy uppgång och fall som sajten Who is hosting this förklarar grafiskt och överskådligt på sin blogg.

Länka rätt när du gör uppdateringar!

En annan ändring som samtidigt lanserades var hur länkar till sidor utanför Facebook skulle visas. Här har Facebook valt att prioritera en standardmodell de skapat för att dela länkar. Det betyder att dina länkar, som normalt har väldigt låg synlighet, syns bäst om du använder denna standardmodell.

När du delar en länk i ditt statusfält, möts du av en automatisk förhandsvisning. Här har du möjlighet att ladda upp en egen bild istället för den förvalda bilden (se exemplet nedan). Facebook prioriterar synligheten av dessa länkar jämfört med om du först laddar upp en bild och sedan lägger till en länk i bildtexten/statusuppdateringen.

Att bekanta sig med principerna bakom räckvidden på Facebook är välinvesterad tid för alla som vill arbeta med plattformen för sin marknadsföring och varumärkesprofilering. Det är omöjligt att sammanfatta alla dessa principer på några korta rader, men nyckelorden är:

  • aktualitet
  • tonalitet/personlighet
  • relevans
  • frekvens

Social Media Examiner erbjuder bra fördjupning kring dessa principer.

Nästa blogginlägg i serien fokuserar på allt du behöver veta för en lyckad annonskampanj på Facebook kopplat till din content marketing.

Länklista

Kentico 

Hallonlakritsskalle 

SocialBusiness.se 

Ikea Sverige 

Socialbakers.com 

Searchenginewatch.com 

Übergizmo.com  

Social Media Examiner

 

Vill du hålla dig uppdaterad om content marketing och bli inbjuden till våra frukostseminarier?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Följ vår blogg med Bloglovin!

Kommunikationsbyrån i Malmö med innehåll