Mycket av det innehåll vi producerar åt våra kunder bygger på intervjuer: lyckade kundcase, intressanta branschprofiler, frågor kring lagar och standarder med mera. För att innehållet ska bli bra krävs att det första momentet genomförs bra: intervjun. Här är första delen av två där vi delar med oss av våra tips på hur du gör.

Att intervjua handlar till att börja med inte bara om att ställa frågor och ta anteckningar. Möter du dina intervjupersoner med den inställningen kommer du bara få ut hälften av vad du kan av intervjun. Att intervjua handlar om fler moment och färdigheter än så.

1. GÖR RESEARCH

Det kan verka som en självklarhet, men är lätt att glömma. Även om det inte är en bärande profilintervju i ett magasin, måste du göra research på vem du ska intervjua och var hen är verksam. Börja med att kolla hemsidan för det företag eller organisation personen representerar. Eller om hen har en egen sajt eller blogg. Vilka frågor är viktiga för företaget? Om det finns en affärsblogg, har personen i fråga gjort inlägg där? Om vad?

Kolla därefter LinkedIn. Här finns värdefull information som kan leda till frågor som kan vara intressanta för publiken. Missa inte bloggflödet Pulse. Och du passar såklart på att bjuda in personen till ditt eget nätverk.

Twitter är också en bra källa i din research. Här kan du snappa upp åsikter, men även få en bild av personens nätverk utöver det som LinkedIn eventuellt har gett. När du ändå är igång kollar du även andra sociala medier som företagets eller organisationens sidor på Facebook och Instagram. Om det är en känd, offentlig person du ska intervjua, kolla om hen har en egen, offentlig Facebook-sida.

Googla personen. Har hen skrivit artiklar eller på annat sätt blivit publicerad? Det kan dyka upp bra stoff att ha med vid intervjutillfället.

2. VEM SKRIVER DU FÖR?

Det här har du säkert helt klart för dig. Men ta ändå en stund av din förberedelse och reflektera kring din publik. Allt bestäms nämligen av detta. Du kanske har en klart definierad publik, men just den här intervjun riktar in sig mot endast en viss del av publiken. Vilka är det? Vilka frågor skulle de ställa om de träffade intervjupersonen? Vilka är svaren de saknar?

3. HA KLART FÖR DIG VAD DU VILL FÅ UT

Innan du ringer eller träffar intervjupersonen, tänk igenom vad du vill få ut av intervjun: vad är din vinkel? Du kan ha hittat väl så intressanta uppslag när du har gjort din research som faktiskt inte är relevanta. Det här är en naturlig följd av att reflektera över sin publik.

4. FORMULERA DINA FRÅGOR

Självklart ska du ha förberett ett antal frågor på förhand – men inte för många! Är det till exempel ett kundcase du ska skriva, räcker det ofta med sju-åtta frågor som du absolut måste ställa och ha svaren med hem på. Är det en profilintervju kan drygt tio frågor vara motiverat.

Varför ska du då inte ha så många frågor som möjligt förberedda? Svaret är att då kommer du bli manusstyrd och detaljorienterad. En bra intervju är inget förhör – det är ett samtal!

5. SKA INTERVJUPERSONEN FÅ SE FRÅGORNA I FÖRVÄG?

Det är inte helt ovanligt att intervjupersonen ber att få frågorna i förväg. Det finns två olika skäl till detta: krav från en kommunikationsavdelning, det vill säga kontrollbehov, eller en uppriktig vilja att vara så förberedd som möjligt inför intervjun.

I båda fallen bör du gå halvvägs till mötes. En dålig relation till intervjupersonen och/eller organisationen är ingen bra start på en intervju. Därför bör du visa god vilja. Men om du skickar färdigformulerade frågor är risken stor att personen aldrig öppnar upp sig, utan blir lika manusstyrd som du riskerar bli med för många förberedda frågor. Det uppstår inget riktigt samtal, endast ett redovisande av svar. Det kan funka, beroende på syftet med intervjun, men i princip kan du då lika gärna göra en mailintervju, där du får svaren i retur nedskrivna. Skicka istället de övergripande frågeställningarna – det kommer att gynna er båda.

I nästa inlägg ska vi ta oss till själva intervjusituationen och hur du får den intervjuade att öppna upp och ge dig det du behöver för din text, film eller podd.

 

PRENUMERERA!

För att följa Lustgården, prenumerera på vårt nyhetsbrev där du får inläggen en gång i månaden, eller följ bloggen via Bloglovin´ eller RSS.

Om du gillade det du läste, dela gärna på sociala medier – det betyder mycket!

Wirtén Content Agency — kommunikationsbyrån i Malmö med innehåll!

 

Bilden publicerad med tillstånd av freedooom at FreeDigitalPhotos.net