Instagram är årets raket inom sociala medier och Facebook fortsätter att öka om än långsamt. Twitter har fördubblats på tre år men fortfarande har bara drygt var femte internetanvändare använt Twitter.
Internetstiftelsen i Sverige släppte i måndags en delrapport från den kommande ”Svenskarna och internet 2015”. Delsläppet är kapitlet om hur vi använder sociala medier. Och den innehåller en del intressanta fakta.
Facebook fortsätter vara den totala dominanten inom sociala medier. Sedan 2012 har tjänsten ökat långsamt från 64 procent till 70 procent av internetanvändarna. Men Facebook tappar bland de yngre, något som tas igen tack vare att fler äldre använder Facebook, framför allt 55 år och äldre. 2012 besökte 37 procent i åldersgruppen 56-65 någon gång Facebook. Den siffran har nu ökat till 55 procent.
Intressant med Facebook är också att gapet mellan ”använder någon gång” och ”dagligen” är relativt litet i framför allt åldersgruppen 16-45. I åldern 16-25 besöker 82 procent tjänsten dagligen. Totalt sett besöker varannan internetanvändare Facebook varje dag.
Däremot är det sämre ställt med aktiviteten på Facebook, vilket överraskar. Mer än hälften, 57 procent, uppdaterar sig högst någon gång i månaden. Ännu sämre är vi när det gäller att dela och länka vidare: 70 procent gör detta högst någon gång i månaden.
Instagram sprider sig till äldre
Att Instagram fortsätter att öka i raketfart kommer inte som någon överraskning. Från 2013 har tjänsten gått från 16 till 40 procent av internetanvändarna. Den som tror att det mest är ungdomar som använder Instagram får tänka om. Den är förvisso överlägset störst i åldern 12-15 år med 85 procent, men 55 procent i åldern 26-35 och 40 procent i åldern 36-45 år visar att Instagram är på väg att få rejält grepp om oss. Det är bara att gå till mig själv (50 år): De flesta av mina aktiva Facebookvänner är också på Instagram.
Twitter fortfarande liten
Twitter, och även LinkedIn fortsätter att förbrylla. De får anses tillhöra ”The Big Four” när vi generellt pratar om sociala medier: Facebook, LinkedIn, Twitter och Youtube. Men siffrorna imponerar inte alls. Endast 22 procent har någon gång använt Twitter. Användandet är högst bland de yngre, vilket förvånar i alla fall mig. Mina egna barn och unga vuxna avfärdar Twitter med en fnysning. ”Ingen använder det”. ”Ser inte poängen”. Gapet mellan ”Någon gång” och ”Dagligen” är dessutom ur ett Twitter-perspektiv alarmerande stort: Endast sex procent (!) använder Twitter dagligen. Men då vet vi ju att Twitter i hög grad befolkas av journalister, kändisar och andra influerare med många följare vilket gör att Twitter inte kan räknas bort för marknadsförare och kommunikatörer.
LinkedIn för de äldre
På LinkedIn har folk blivit mycket mer aktiva – då och då. Från att tidigare varit en plats där vi parkerade våra CV:n är det nu en plats där blogginlägg, nyheter och åsikter publiceras. Men siffrorna är även här fortfarande blygsamma och väldigt lika Twitter. 22 procent använder LinkedIn, men endast två procent gör det dagligen. På LinkedIn dominerar åldern 26-55 år stort, vilket inte är så konstigt. Kopplingen till karriär och att hålla sig ajour inom sitt gebit är tydlig på LinkedIn.
Hur ska jag göra med Snapchat?
Nya tjänster som Snapchat och Kik stressar många: vi har hört talas om dem via våra barn, men hur ska vi förhålla oss professionellt? Du kan än så länge vara lugn. Så länge din målgrupp inte ligger i spannet 12-25 år vill säga. Där har Snapchat blivit riktigt stor: 81 procent i åldern 12-15 och 64 procent av 16-25-åringarna använder tjänsten. I högre åldrar försvinner tjänsten nästan helt.
Kort också om bloggar: 40 procent av internetanvändarna läser bloggar, en siffra som legat konstant i många år.
Slutsats: svårt att komma runt Facebook
Så vad drar vi för slutsatser av det här? En uppenbar är att Facebook fortfarande inte går att komma runt. Den är så dominant att svaret på frågan ”Varför ska vi finnas på Facebook?” rimligen blir för i princip alla företag och organisationer ”För att det är där din målgrupp och publik är”.
Instagram börjar närma sig den statusen. Om du inte redan är närvarande där, är ett gott råd att överväga att plocka in Instagram bland dina kanaler. Här finns stora möjligheter att utveckla bra visuell content marketing som når fram.
Twitter och LinkedIn fortsätter att vara mer nischade plattformar, även om jag personligen anser att LinkedIn öppnar väldigt intressanta möjligheter inom B2B. Twitter fortsätter att vara given för mediarelationer.
Gåta varför Youtube saknas
Varför Internetstiftelsen inte har med Youtube i rapporten är däremot den största av gåtor. Har de inte insett att det är ett av våra största sociala medier? Här försiggår massor av dialog, följande och utbyten. Den statistiken hade jag velat se, nu när det sägs att 70 procent av konsumenters internettrafik kommer att ägnas åt film 2017. Att Youtube är världens näst största sökmotor gör den inte mindre intressant.
Och slutligen: du noterade väl siffran om bloggläsande? Mot den bakgrunden är det inte hållbart att hävda att en affärsblogg ”inte är något för oss”. Med en blogg får du regelbundet bra content att sprida. Bloggen fångar upp din publik där de befinner sig: ute på de sociala medierna!
Läs fler blogginlägg om sociala medier här på Lustgården:
Visuell content i sociala medier
Fyra steg till framgång på LinkedIn – så får du fler affärer
7-stegs-guiden till lyckad annonsering på Facebook
Så når du ut effektivt och engagerande på Facebook
Därför ska ditt varumärke finnas på Facebook även 2015
Lyckas på Facebook: Var strategisk, skapa content och ha roligt!
Varför content ökar ditt värde – men inte på Facebook
För att följa Lustgården, prenumerera på vårt nyhetsbrev där du får inläggen en gång i månaden, eller följ bloggen via Bloglovin´ eller RSS.
Om du gillade det du läste, dela gärna på sociala medier – det betyder mycket!
Wirtén Content Agency – kommunikationsbyrån i Malmö med innehåll!
Lämna en kommentar