Var personlig, relevant och transparent. Och sluta aldrig mäta.
Kim Gustafsson, digital media manager på Skånemejerier, delade frikostigt med sig av såväl framgångstips som varningar för fallgropar när hon på höstens första frukost på Wirtén berättade hur företaget lyckats bli – och förbli – stort på Facebook.

Till att börja med slog Kim Gustafsson fast att det borde vara en självklarhet att finnas på sociala medier:
– Det är där konsumenterna finns. Allt fler tillbringar allt mer tid på nätet och inte minst på sociala medier. Vi betraktar till exempel Facebook som vilken betald kanal som helst. Dessutom finns det mycket att lära genom att ha en dialog med sina konsumenter. Det är viktigt, eftersom budskapen måste vara relevanta för att nå fram. Och vi tar reda på vad som engagerar genom att fråga konsumenterna.
Ett annat sätt att ta reda på vad som är relevant för publiken är att mäta sina aktiviteter i sociala medier.
– Förutom en månatlig rapport om räckvidden så gör vi rader av andra undersökningar. Tänk på att din målgrupp inte är homogen över tid – det gäller att hålla sig uppdaterad för att vara relevant.

Två inlägg i veckan – per varumärke

Skånemejerier har 190.000 följare på Facebook. Företagets samlade aktiviteter på sociala medier har en genomsnittlig räckvidd på tolv miljoner personer i månaden.
Personligt tilltal, transparens och hög frekvens är ledord för Skånemejeriers kommunikation kring sina sex olika varumärken på Facebook. Men det betyder inte att man skjuter från höften.
– Vi målgruppsanpassar alla inlägg utifrån bland annat plats, ålder, kön, intressen och ”gilla”-sidor. Vi ser till att ha tydliga budskap – alltid bara ett budskap per inlägg – och vi boostar räckvidden genom att sponsra inläggen.
Det här med frekvensen är en fråga många ställer sig. Hur ofta bör man göra inlägg?
– Vi publicerar två inlägg per vecka och varumärke, vilket kanske inte är så väldigt mycket, men i och med att vi sponsrar inläggen så exponeras de mycket.

Kampanj skapade unik brygga

Den senaste kampanjen kretsar kring budskapet ”Mår korna bra, blir mjölken också bra”. Under tio veckor publicerades en följetong på Facebook, där Skånemejerier berättade om mjölkböndernas arbete. Kampanjen nådde omkring 3,2 miljoner personer.
– Vi fick verkligen kvitto på att kampanjen skapade engagemang. Vi fick massor av frågor i kommentarsfälten och vi lade ner mycket tid på att svara på dem.
Men det bästa av allt var att kampanjen fick en spin off-effekt, som Skånemejerier inte förutsett. Det som hände var att mjölkbönder började svara i trådarna. De lade ut egna bilder och berättelser från sina gårdar – och de fick i sin tur kommentarer från konsumenterna.
– På det sättet skapade kampanjen en brygga, en direktkontakt, mellan mjölkbönder och engagerade konsumenter. Något som är unikt idag, när samhället är så urbaniserat och de flesta av oss aldrig kommer i kontakt med livsmedelsproduktionen, säger Kim Gustafsson.

Kritik är okej

Skånemejerier jobbar också med film, bland annat med en av de mjölkbönder som efter 23 års prickfria leveranser ska få träffa kungen och motta guldmedalj. Det är den högsta utmärkelsen i det kvalitetsprogram som premierar skicklighet och ansvarskänsla i arbetet. I filmen kommer huvudpersonen med kritik som anspelar på det låga pris bönderna får ut för sin mjölk.
– Vi funderade inte ens på att ta bort det. Det är en del av vår transparens att låta åsikter som den vara kvar och synas. Det är likadant i kommentarsfälten på Facebook – det dyker ju upp troll hos oss också, men vi döljer inte deras kommentarer. Oftast får de mothugg av följare som gillar oss.

Gör och Gör inte

Här är Kim Gustafssons Gör och Gör inte (”Do’s and don’ts”) för sociala medier – och i Skånemejeriers fall alldeles särskilt för Facebook:

Gör:

  • Ta reda på vad som engagerar din målgrupp.
  • Var transparent.
  • Se sociala medier som en självklar del av kommunikationen.
  • Testa mycket för att se vad som triggar.
  • Sluta aldrig mäta!

Gör inte:

  • Copy/paste-svar. Sådana bäddar för misstag.
  •  Ducka för frågor.
  •  Ha mer än ett budskap per inlägg.

PRENUMERERA!

För att följa Lustgården, prenumerera på vårt nyhetsbrev där du får inläggen en gång i månaden, eller följ bloggen via Bloglovin´ eller RSS.

Om du gillade det du läste, dela gärna på sociala medier – det betyder mycket!

Wirtén Content Agency — kommunikationsbyrån i Malmö med innehåll!