Alla företagsledare borde öva på att möta massmedia genom medieträning. Rätt vad det är vill ni nå ut med ert budskap i tidningar, radio och TV. Eller så ringer plötsligt en journalist och ställer frågor som kan upplevas besvärande. Då gäller det att vara tränad och behålla lugnet.
Vi har gjort många medieträningar genom åren. De kan se lite olika ut i den praktiska delen. I den traditionella medieträningen får deltagarna olika scenarier som de sedan ska stå till svars för i filmade intervjusituationer som simulerar TV-journalistik. Det är inte relevant för de flesta, däremot finns en pedagogisk poäng i att kunna titta på sig själv i efterhand och få respons på vad som kan göras annorlunda.
En mer genomgripande och realistisk träning är en del av ett större krisscenario, där deltagarna jagas av ”journalister”, som utifrån intervjuer och pressmeddelanden skriver artiklar som publiceras i realtid på en särskild övningssajt. Här uppdateras och hanteras även sociala medier. Vi kallar den webbspegeln.
Oavsett metod inleds en medieträning alltid av en teoretisk del, där vi går igenom hur media fungerar, grundläggande retorik och allmänna förhållningstips. De sistnämnda har vi sammanfattat i en lista om nio tips inför mötet med massmedia:
1. Var tydlig
Förklara så enkelt och klart som möjligt. Undvik svåra ord, fackuttryck och förkortningar. Försäkra dig om att journalisten förstått allt korrekt.
2. Tala sanning
Säg alltid som det är, även om det kan vara obehagligt. Var öppen och redovisa de uppgifter som är relevanta för sammanhanget. Ljug aldrig! Be att få återkomma, eller avböj att kommentera i ett pressat läge. Kom dock ihåg att motivera varför du avböjer!
3. Fokusera på svaret
Under själva intervjun, fokusera på de svar du vill ge. Tänk igenom före vilket som ska vara ditt huvudbudskap, och vilka två som ska vara kompletterande budskap. Inte fler.
4. Sätt punkt
Har du inte mer att säga, sluta prata. Börja inte spekulera eller komma in på andra områden – om du inte själv har planerat det. Tänk på att det är journalisten som intervjuar.
5. Ta fram fakta och var påläst
Se till att ha källor till dina uppgifter. Det minskar risken för faktafel.
6. Ställ motfrågor
Ta reda på vad journalisten vill veta och varför. Du måste inte svara på frågor direkt. Be att få återkomma inom en halvtimme. Men då är det viktigt att du verkligen gör det.
7. Uppträd respektfullt
Behandla reportern med respekt och försök förstå hens situation och perspektiv. Ett bra samtalsklimat ger bättre resultat. Försök undvika att bli provocerad och håll dig till fakta och sak.
8. Var tillgänglig
Söker en journalist kontakt, se till att hen får tag på dig. Ring upp så fort du har möjlighet. Kan du inte svara direkt, se till att någon återkommer så fort som möjligt. Tillgänglighet kan vara skillnaden mellan missförstånd och en korrekt skriven artikel.
9. Erkänn fel
Har du gjort fel, erkänn det direkt, sätt dig in i och försök förstå läsarens eller kundens situation. Tala därefter om vad du kommer att göra åt det.
Prenumerera!
För att följa Lustgården, prenumerera så får du inläggen direkt i din mejl, eller följ bloggen via Bloglovin´ eller RSS.
Om du gillade det du läste, dela gärna på sociala medier – det betyder mycket!
Wirtén Content Agency — kommunikationsbyrån i Lund/Malmö med innehåll!
Jag kan lägga till en sak vid tips nummer 1: tala inte för fort och ta gärna pauser så att journalisten hinner med att anteckna. Försäkra dig om att namn och nödvändiga facktermer blir korrekt stavade.
Sen brukar jag säga att om man får ett överraskande samtal ska man alltid köpa sig lite tid för att kunna samla tankarna, typ ”Jag vill gärna prata med dig men jag måste bara bli färdig med en sak här först. Får jag föreslå att du ringer upp igen om 5–10 minuter?”
Tack för bra komplettering Olle. Angående att be om att få ringa upp: ja, närmast obligatoriskt! Ligger kanske lite otydligt nu under punkt 6.