Använd dina egna kanaler! Det är ett centralt budskap från oss som jobbar med content marketing. Men vad menar vi egentligen när vi säger det? Är exempelvis Facebook och andra sociala medier egna kanaler?
Låt mig börja med att besvara frågan om sociala medier: Nej, de är inte till fullo egna kanaler. Många pratar istället om att dessa bör benämnas hyrda kanaler, vilket jag tycker är en hyfsat bra beskrivning.
Du har full – och ingen som helst – kontroll
Ännu bättre är termen hybrider. För i ett avseende är de egna. Du har full kontroll över vad du publicerar och när. Det kostar dessutom ingenting, om en med kostnad begränsar sig till pengar. Så varför då prata om hyrda kanaler och hybrider?
Därför att i ett annat, centralt avseende har du ingen som helst kontroll över det du publicerar. Ta Facebook som exempel. Så fort du har publicerat ditt innehåll där har du gett det till Facebook. De kan när som helst ändra villkoren för publicering, vilket de också gör. De kan när som helst ändra inriktning på sin plattform. De kan när som helst bli utköpta från börsen och få nya ägare med andra ambitioner.
Facebook kostar – i praktiken
Att Facebook inte är förknippad med någon kostnad för företag stämmer idag mest i teorin. Facebook har strypt flödet på alla företagssidor. Inlägg som inte sponsras visas endast för en bråkdel av följarna. (se vårt förra inlägg ”Så når du ut effektivt och engagerande på Facebook”) För att nå ut bra och få utväxling av din närvaro på Facebook bör du dessutom annonsera (mer om det kommer här på Lustgården).
Av dessa anledningar är Facebook och andra sociala medier att betrakta som hybrider, eller om en så vill, hyrda kanaler.
Egna kanaler äger du helt och fullt. Du har kontroll över vad som publiceras och när, och ditt företag/organisation äger innehållet. Du bjuder på din värdefulla kunskap, dina och kundernas berättelser och erfarenheter. Men inte hur som helst. Du bjuder in att dela detta i din lustgård. Du erbjuder en bytestransaktion: min kunskap som berikar och berättelser som berör, mot dina kontaktuppgifter.
Allt du publicerar blir tillgångar
Det innebär att allt du publicerar i egna kanaler är att betrakta som tillgångar som faktiskt ökar värdet på företaget:
- Varje publicering ökar din sökbarhet och därmed tillgänglighet på marknaden.
- Varje publicering ökar möjligheten att dina prospects vill följa eller ta del av ditt innehåll i utbyte mot kontaktuppgifter.
- Varje publicering ökar således möjligheten till mer försäljning.
- Varje publicering ökar därmed värdet på tillgångssidan.
Samma resonemang kan föras över på sociala medier, kan tyckas. Men det gäller inte den sista, inte oviktiga punkten, eftersom du har skänkt tillgången till ett annat företag. Det du publicerar på exempelvis Facebook ökar därmed värdet på det företaget, inte ditt.
Med offentlig verksamhet är det däremot lite annorlunda. En offentlig verksamhet ska, såvida det inte gäller offentligt ägda bolag, varken säljas eller värderas på en marknad. Här står istället den upplevda medborgarnyttan i centrum. Kommuner och myndigheter kan därför ur den här aspekten vara mer generösa i sin närvaro på sociala medier.
Där publiken är – där ska du vara
Är därmed slutsatsen att företag ska hålla sig borta från Facebook och andra sociala medier? Nej, där publiken är ska du såklart också vara. Men var noga med vad du delar och varför.
En bra grundinställning är att använda Facebook och andra sociala medier som avfarter till dina egna kanaler. En taktik kan vara att blanda och ge. Låt till exempel Facebook vara en unik plats för vissa typer av underhållande och personliga uppdateringar (vårt favoritexempel är Hallonlakritsskalle). Men var noga med att också dela innehåll som leder följarna vidare till dina kanaler, in i din lustgård.
Läs mer:
Vad menar vi med lustgård? ”Nio bilder som förklarar: Vad är content marketing?”
”Därför ska ditt varumärke finnas på Facebook även 2015”
Hallonlakritsskalle Facebooksida
Vill du hålla dig uppdaterad om content marketing och bli inbjuden till våra frukostseminarier?
Lämna en kommentar