Ja, det kan du. Om du gör det på rätt sätt och är tydlig med det till dina läsare. Själv har jag hamnat där. Jag måste pausa i och med att jag nu avvecklar byrån och fortsätter som fristående konsult.
En viktig faktor i framgångsrik content marketing, precis som i all annan publicistisk verksamhet, är kontinuitet. Har du sagt att du ska blogga en gång i veckan då gör du det. Det ingår i det osynliga kontrakt du ingår med din publik när du värvar följare. Att inte uppfylla det löftet naggar ditt förtroende i kanten.
Men livet eller andra omständigheter kan göra att du helt enkelt måste ta en paus. Annat kommer emellan och du har inte resurser att ta in hjälp från någon annan. Ta det lugnt i så fall. Stressar du fram innehållet i bloggen bara för att du måste kommer publiken att märka att kvaliteten sjunker och lämna dig av det skälet.
Fortsätter som nätverk
Om du måste pausa, var tydlig med det, gå ut i ett blogginlägg och förklara läget. För egen del handlar det om att vi vid årsskiftet började avveckla byråkonceptet. Det betyder att Wirtén Content Agency från och med i år i praktiken är synonymt med Lars Wirtén som fristående konsult som samarbetar med andra i det stora nätverk vi har arbetat upp under åren. Vår eminente journalist Jörgen Olsson är från och med den 1 februari frilans, men vi fortsätter jobba tillsammans i flera projekt. Vår begåvade grafiska formgivare och illustratör, Myra Starklint Söderström, är föräldraledig och tillbaka april-maj. Från och med juni blir även Myra frilans.
Nu provar jag säsongskoncept
Den här processen har tagit kraft och krävt mitt fokus. Bloggen har hamnat på undantag och jag inser att jag just nu inte klarar att leverera ett inlägg i veckan. Därför vill jag vara tydlig med detta, bästa följare: jag tar en paus. Men den blir tillfällig! Jag återkommer och tänkte prova teve-seriernas säsongskoncept: en serie inlägg, kanske utifrån ett visst tema, sedan blir det ett kort uppehåll igen till nästa säsong.
Podden inspirerade
Jag har tagit till mig det här konceptet utifrån en diskussion jag hade med en kund om en planerad podd. Istället för att sätta sig i en mentalt mördande sits med krav på nya avsnitt varje eller varannan vecka i en oöverskådlig framtid, föreslog vi att planera för ett avgränsat antal avsnitt. Att inte utlova mer än så. Pausen används till att planera för en ny säsong, förbättra och justera för att sedan återkomma till en publik som förhoppningsvis har längtat efter nya avsnitt.
Testa även du!
Säsongskonceptet är etablerat och helt accepterat av publiken inom podd/radio och TV/video. Så varför inte överföra detta även till bloggosfären? Jag tror det kommer fungera och det är mitt tips jag vill skicka med in i 2017: Om du känner dig stressad över hur du ska klara att hela tiden leverera blogginlägg, planera istället säsongsvis. Jag är övertygad om att det fungerar. Även dina följare kan behöva en paus i innehållsbruset, inte sant?
Hoppas du vill följa mig på den resan. Vi hörs snart igen!
Tack Lars! Tack för alla tips, råd och intressanta frukostseminarier de senaste åren. Lycka till och ha det gott, vi ses och och hörs säkert framöver!
/Anders
Tack själv Anders för alla intressanta samtal vi har haft på frukostarna. Dessa läggs tyvärr i malpåse, men jag hoppas vi ses snart i andra sammanhang. Alltid intressant att få dina perspektiv på content och kommunikation i största allmänhet!