Nyligen släppte Internetstiftelsen i Sverige sin ovärderliga årliga rapport ”Svenskarna och internet”. Det är en guldgruva av fakta och insikter för kommunikatörer och marknadsförare. Vi har gjort en sammanfattning följt av några reflektioner med fokus på sociala medier.
FÖRST LITE GRUNDFAKTA NEDKOKADE I 20 PUNKTER:
- Över 90 procent av svenskarna har tillgång till internet.
- 82 procent använder internet dagligen, 65 procent via mobilen.
- 92 procent har dator, 81 procent smart telefon och 65 procent surfplatta.
- Varje hushåll har i genomsnitt 2,07 datorer och 1,13 surfplattor.
- Vi använder i genomsnitt internet 24 timmar i veckan, varav 9 med mobilen.
- Daglig användning av sociala medier har fördubblats på sex år: från 28 till 58 procent.
- Vi ägnar i snitt en timme om dagen till sociala medier.
- Facebook är fortfarande överlägset störst med 71 procent.
- Youtube är tvåa på 52 procent av internetanvändarna.
- Instagram är trea med 44 procent.
- Linkedin har 26 procent och Snapchat 25 procent av användarna.
- Twitter är det enda sociala nätverk som minskar, från 22 till 18 procent.
- Streaming av film ökar kraftigt: från 28 till 38 procent.
- 100 procent (!) av 11-19-åringarna tittar på Youtube.
- 80 procent av internetanvändarna över 76 år använder Youtube någon gång.
- Kvinnor är mer aktiva på sociala medier.
- Män är mer aktiva på diskussionsforum och ser mer film.
- Internet är för första gången den högst rankade informationskällan.
- 96 procent använder e-post.
- 40 procent läser bloggar.
YNGRE RATAR FACEBOOK – REJÄLT
Om vi tittar lite närmare på hur vi använder sociala medier ser vi att Facebook faktiskt fortsätter att öka, om än i långsam takt. 2015 angav 70 procent att de använder Facebook, i år är siffran 71 procent. Många har länge sagt att Facebook kommer att implodera. De unga kommer att fly och då kommer alla andra att följa efter. Och det finns faktiskt en sådan tendens: Facebook minskar i åldersgruppen 11-19 år. Och den minskar kraftigt från en redan relativt låg nivå i åldern 11-16 år. Vi får väl se om de yngre tonåringarna fortsätter rata Facebook när de kommer upp i gymnasieåldern och om det i så fall får spridningseffekter.
VILKEN VÄG TAR FACEBOOK?
Personligen tycker jag att det ska bli intressant att se hur känsliga vi som användare är för uppgifterna om att falska nyheter sprids och att vi kartläggs in i minsta detalj till förmån för annonsörer.
Alla marknadsförare jublar naturligtvis över Facebooks fantastiska möjligheter att nå rätt publik. Frågan är hur vi som användare reagerar i längden. Risken är överhängande att en reklamtrötthet sprider sig även på Facebook.
Personligen tror jag att användningen av Facebook kommer att förändras, från ett fokus på flödet av uppdateringar till ett bekvämt och enkelt sätt att hålla kontakt i olika intressegrupper: allt från att organisera samåkning, till bokklubben, träningsgrupper och opinionsbildning. Där är Facebook ett helt oslagbart verktyg som får i alla fall mig att ha överseende med annonser och kartläggning.
HUR MYCKET ÄR VI BEREDDA ATT BETALA?
En annan sak som tål att funderas över är Facebooks prissättning. Jag upplever att kostnaden för att annonsera har ökat markant, vilket naturligtvis är helt logiskt. I en närmast monopolliknande situation, där Facebook äger även Instagram, vore det märkligt om Facebook inte höjde priserna. Det är nog bara att bita i det sura äpplet och höja annonsbudgeten för Facebook inför 2017. Men följ upp noga och mät! Bara för att det är enkelt att hitta rätt målgrupper, betyder inte det nödvändigtvis att ni når ut till dem. Människan anpassar sig snabbt och vi lär oss att identifiera och skrolla förbi annonser.
MEN VAR ÄR YOUTUBE?
Intressant, och högst märkligt, är att Internetstiftelsen fortfarande inte inkluderar Youtube i gruppen sociala medier. Det gör att Instagram enligt rapporten är näst största sociala nätverk. Vilket jag anser vara helt fel.
Vad är Youtube om inte ett socialt media? Speciellt om vi tittar på hur unga använder Youtube. Det handlar inte bara om envägskommunikation och att konsumera andras filmer. Youtube fungerar precis som andra sociala medier: Du skaffar ett konto, får en sida och ett flöde, börjar följa andra, får egna följare och så vidare.
Det är synd att Youtube hamnar lite i skuggan när sociala medier diskuteras. I de yngre åldersgrupperna är användandet massivt. 86 procent i åldern 16-25 och 71 procent i åldern 26-35 använder Youtube någon gång i veckan. Mer än varannan person använder Youtube i åldern 36-45.
Youtube är dessutom världens näst största sökmotor. Den marknadsförare och kommunikatör som förbiser detta är helt enkelt inte på banan. Annonsering och/eller delaktighet på Youtube är helt enkelt ett måste idag för alla företag och organisationer som har resurser att producera film.
VÄRT ATT HA ÖGONEN PÅ REDDIT
Jag noterar också att Reddit för första gången är med i undersökningen. Detta nyhets- och diskussionsforum har länge gått helt under radarn, trots att det inte på något sätt är en ny plattform, utan har funnits sedan 2005.
Reddit är stort bland unga män. 51 procent av 17-19-åringarna är här. Män i åldern 16-25 år använder Reddit dagligen. Det här har jag länge misstänkt, då jag själv har en 22-årig ung man därhemma som ständigt nämner Reddit som informationskälla. Dock är det viktigt att komma ihåg att det här är en utpräglat manlig domän. Inga (!) kvinnor uppger att de använder Reddit dagligen. Endast två procent har någon gång hittat dit. Uppenbarligen flyr de tämligen omedelbart…
LINKEDIN RÖR PÅ SIG
Det finns enormt mycket intressant att hämta i ISS årliga rapport. Jag väljer att runda av med att titta på vad jag skrev för ett år sedan.
Jag var inte imponerad av Linkedins låga siffror 2015 med tanke på dess potential och att alla vi som är där blir alltmer aktiva. Men här händer det saker och min spaning från 2014 verkar slå in. Linkedin ökar från 22 till 26 procent. Det kan verka blygsamt, men det är faktiskt en närmare 20-procentig ökning på ett år. Jag är övertygad om att Linkedin kommer att fortsätta öka.
Om Facebook var min slutsats följande, och jag ser inget skäl att ändra något i den:
En uppenbar slutsats är att Facebook fortfarande inte går att komma runt. Den är så dominant att svaret på frågan ”Varför ska vi finnas på Facebook?” rimligen blir för i princip alla företag och organisationer: ”För att det är där din målgrupp och publik är”.
Här hittar du hela rapporten Svenskarna och Internet.
Läs fler blogginlägg om sociala medier här på Lustgården:
Rätt och fel på ”fejjan”: Så engagerar Skånemejerier sina 190.000 följare
Snapchat – Hur fungerar det och vem använder det?
Fyra bra exempel på hur du kan använda Snapchat
Fyra steg till framgång på LinkedIn – så får du fler affärer
7-stegs-guiden till lyckad annonsering på Facebook
PRENUMERERA!
För att följa Lustgården, prenumerera på vårt nyhetsbrev där du får inläggen en gång i månaden, eller följ bloggen via Bloglovin´ eller RSS.
Om du gillade det du läste, dela gärna på sociala medier – det betyder mycket!
Wirtén Content Agency — kommunikationsbyrån i Malmö med innehåll!
Lämna en kommentar