HUR MÅNGA GÅNGER OM DAGEN ZAPPAR DU?

//HUR MÅNGA GÅNGER OM DAGEN ZAPPAR DU?

HUR MÅNGA GÅNGER OM DAGEN ZAPPAR DU?

2018-04-20T10:45:24+01:0022 mars, 2018|

När kabelkanalerna gjorde intåg i Sverige på 1980-talet fick vi ett nytt ord: zappa, en beteckning för att snabbt bläddra mellan kanalerna. Idag känns uttrycket något daterat, men det tål att funderas på och har i hög grad relevans för content marketing. Även om vi nuförtiden oftare använder termen klicka, i takt med att tablå-TV känns alltmer pensionsmässig.

Att zappa är förknippat med en hög grad av otålighet och otillfredsställelse. Vi sitter i TV-soffan, bekvämt tillbakalutade, med ena armen utsträckt, beväpnad med en fjärrkontroll. Zapp-zapp-zapp. Olika kanaler fladdrar förbi, den ena sämre än den andra. Eller också är det reklamavbrott, då åker fjärrkontrollen fram igen. Zapp-zapp-zapp. Det blir lätt en integrerad och naturlig del av TV-tittandet. Ett beteende som får ett egenvärde i sig. Ibland är själva zappandet huvudsaken med stunden framför TV:n.

Likadant är det framför skärmen, oavsett om vi sitter vid en stationär dator, har en laptop, surfplatta eller mobil. Innehållet flimrar förbi i en rasande fart. Klick-klick-klick. Är det inte tillräckligt intressant, roligt eller skandalöst går vi vidare till nästa publicering, app eller sajt. Det är ju bara ett klick bort.

Det här innebär att det inte bara är annat innehåll du konkurrerar med i din content marketing. Du konkurrerar även med själva beteendet, klickandet. Eller zappandet för att använda den gamla TV-termen.

Vad kan du då göra för att förhindra att bli bortklickad?

Om vi börjar med flöden i sociala medier, där vår skrollhastighet bara ökar, finns det några saker att ha i minnet:

  1. Tänk minst lika mycket på bilden som på texten. Det är bilden som avgör om din publik hejdar sitt skrollande och stannar upp vid just din post.
  2. Lägg in textbudskap i själva bilden, av ovan nämnda anledning. Då kan även den som inte stannar upp och läser texten snappa upp kärnbudskapet. Det fungerar även som indragare och ger publiken ytterligare ett skäl att stanna och klicka på just din post, utöver den såklart intressanta bilden. Det finns appar som är enkla att använda för att lägga in textbudskap i bilder. Jag använder själv Photoscape X. Med den kan du även lägga in exempelvis din logga i bilden.
  3. Använd video. Länka inte till Youtube från Facebook, publicera videon direkt i Facebookflödet så att den spelas under skrollningen. Lägg med fördel in text, precis som med foton. Tänk på att alla inte lyssnar på videon utan nöjer sig med att titta. Om det finns förklarande texter är chansen större att du får tittare.
  4. Om du kan, publicera video i stående format. Dessa får mer visningar än det traditionella liggande formatet.

Så behåller du publiken på din egen plats

När du har lyckats få din publik att komma till din egen plats, exempelvis en artikel på din affärsblogg, gäller det att hålla kvar läsaren/tittaren. Här gäller de gamla vanliga publicistiska reglerna. Det finns också några specifika för on-line-läsning och –tittande.

1. Var relevant, ta fram innehåll utifrån publikens behov.

Jag vet, jag är tjatig, men det kan inte nog betonas eller upprepas.

2. Glöm snitsiga och roliga rubriker.

On-line måste de förklara för läsaren varför hen ska läsa vidare, det vill säga vara något av en innehållsdeklaration. Gärna på ett intresseväckande sätt. Det är därför rubriker av typen ”Tio sätt att…”, ”De sju bästa tipsen…” och så vidare fungerar.

3. Mellanrubriker kan vara en integrerad del av brödtexten.

Exempelvis genom att ta första meningen i ett stycke, istället för att lyfta upp något som sedan upprepas i den löpande texten. Annars gäller ungefär samma regel som för rubriker on-line: hellre knastertorr och förklarande än snitsig och välfunnen.

4. Textbudskap kan få tittaren att stanna kvar.

Även för längre videos, som inte är specialgjorda för sociala medier, gäller detta. Det förenklar för tittaren och förtydligar budskapet, i en situation där vi är minst sagt överstimulerade.

5. Skapa ett attraktivt och tydligt hem för ditt innehåll.

Det kan vara en sammanhållen satellitsajt till din huvudsajt, eller en dedikerad plats på din sajt där du samlar all content på ett för publiken överskådligt sätt. Det ökar chansen att besökaren klickar sig vidare till något annat av just ditt innehåll när det är dags att klicka sig vidare.

6. Var generös med länkar.

Men se till att de nya sidorna öppnas i en ny flik. Annars har du tappat besökaren genom att i princip sparka ut hen. Det här borde vara en självklarhet, men alltför ofta kommer jag själv till sajter som länkar vidare till andra platser i samma fönster – och vips har jag gått vilse och hittar inte tillbaka till dig.

Innan du nu zappar dig vidare i tillvaron, kolla in listan nedan på tidigare publicerade inlägg i ABC-bloggen. Avsätt några minuter till och förkovra dig eller repetera grunderna i content marketing.

Bild: Pixabay/StockSnap/Creative commons (modifierad)

Prenumerera!

Det här var tjugofemte delen i ABC-bloggen som jag kör här på Lustgården. Om du inte redan följer bloggen, prenumerera här, så missar du inget inlägg. Om du gillade det du läste, dela gärna på sociala medier – det betyder mycket!

Tidigare inlägg i ABC-bloggen:

A – Automatisering binder ihop marknad och sälj

B – Berätta. Berika. Blogga med bilder

C – Åtta handfasta tips på hur ditt innehåll blir content

D – 14 sätt att distribuera content

E – Du ska vara enträgen i egna kanaler

F – Följare är nyckeln till affärer

G – Content marketing och Google

H – Därför ska hemsidan vara navet i din content marketing

I – Så gör du en riktigt bra intervju

J – Åtta journalistiska kännetecken

K – Kuratera kunskap och konvertera kundens köpresa

L – Skapa en Lustgård där dina kunder vill vara

M – Målgruppen – och varför det inte alltid är den du pratar med.

N – Sju tips för att lyckas med native adertising

O – Om orden och hur de påverkar ditt varumärke

P – En publicist söker sin prenumerant

Q – Bli viral med en quiz

R – Så sätter du upp en redaktion

S – Sann storytelling säljer

T – Trovärdigt tilltal och ton

U – Uthållighet bygger trovärdighet

V – Underskatta inte effekten på varumärket

X – The X Factor – har ditt content vad som krävs?

Y – Sex tips som tar dig med på Youtube-tåget

 

Lämna en kommentar