Så har vi kommit till den avslutande delen i vår serie om hur du får läsarna att älska ditt innehåll. Utgångspunkten är: vad ska du skriva/filma/prata om? Och hur?
Efter att ha jobbat med content marketing i 20 år (fast det kallades inte så tidigare) delar jag här med mig av några grundläggande erfarenheter jag samlat på mig genom åren. Jag har delat upp dem i tre delar, alltså totalt nio tips. Här kommer tre sista budord för att få följare och delare av ditt innehåll.
7) Dela med dig av det du ser, hör och läser.
Gärna med en reflektion eller analys. Om du har tagit del av något du tyckte var givande på ett eller annat sätt, kan du vara säker på att många av dina läsare tycker likadant. Och de kommer att tacka dig för att du delar med dig genom att fortsätta följa dig.
Att kuratera, det vill säga dela och kommentera andras innehåll, är centralt inom content marketing. Du visar att du har koll, att du gör kloka och insiktsfulla reflektioner och att du är generös genom att dela med dig.
8) Lyft blicken.
Det här gäller dels geografiskt, dels branschmässigt. Om vi börjar med det geografiska: att förmedla vad som händer utanför lilla Sverige är alltid intressant. De flesta branscher påverkas till exempel av EU-regler eller hur en bransch eller marknad fungerar i andra länder. Har du politiker och tjänstemän i din läsekrets, det vill säga du påverkas i någon mån av politiska regleringar, är våra grannländer högintressanta. Hur ser regleringar och lagar ut där?
Även inom din bransch och/eller marknad finns det skäl att blicka utåt. Internationella branschöverenskommelser är intressanta. Stora mässor och konferenser. För att inte tala om trender, forskning och utveckling.
Att lyfta blicken utanför din egen bransch kan också vara intressant för läsaren. Vad händer och trendar i närliggande branscher och marknader? Vad kan dina läsare dra för lärdomar av det? Kommer samma sak, samma konsumtionsmönster, samma tekniska utveckling eller vad det nu är att ske även i er bransch? Den typen av utblickar visar att ditt företag går i täten, är vidsynt och har bra koll på omvärlden. Det bygger förtroende.
9) Berätta om era produkter och tjänster
Sådär, nu har du byggt upp ett rejält förtroendekapital. Nu kan du kosta på dig att slänga in något om era nya, fantastiska produkter och tjänster. Håll det kort. Använd bra bilder och gärna film. Låt dem tala för sig själva. Håll borta säljsnacket. Kika på livsstilsmagasinens prylsidor, presentera dina produkter och tjänster på liknande sätt. Krydda gärna med någon form av erbjudande. Bjud in till tävlingar. Låt läsarna prova på. Underskatta inte kraften i och värdet av att uppmana till handling.
Läs första delen av det här blogginlägget!
Läs andra delen av det här blogginlägget!
Vill du hålla dig uppdaterad om content marketing och bli inbjuden till våra frukost/AW-seminarier? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Till sist ett erbjudande: Gästblogga här på Wirténbloggen och nå ut även till våra läsare. Maila mig på lars(at)wirten.se och beskriv kort vilken aspekt av content marketing du vill blogga om så kontaktar jag dig!
Bild: bplanet/FreeDigitalPhotos.net
Lämna en kommentar