Du har kanalerna på plats: blogg, nyhetsbrev, kundtidning, Youtube, kanske en podcast rentav är på gång. Men vad ska du skriva/filma/prata om? Och hur?
Efter att ha jobbat med content marketing i 20 år (fast det kallades inte så tidigare) delar jag med mig av några grundläggande erfarenheter jag samlat på mig genom åren. Jag delar upp dem i tre delar, alltså totalt nio tips. Här kommer del två, med tips 4-6.
4) Fokusera på ett problem du kan lösa åt din läsare.
Problemet och lösningen är textens/filmens/podcastens allt. Använd den klassiska devisen inom litterär gestaltning som din ledstjärna: Show, don´t tell. Det vill säga, visa i din text att du kan din sak, skriv inte läsaren på näsan att du kan ditten och datten.
Handledningar och instruktioner är alltid uppskattade och efterfrågade. Kolla in affärsbloggarna runtomkring dig (speciellt de som bloggar om content marketing, till exempel denna…) och du kommer att se att det finns ett överflöd av bloggrubriker som signalerar listor: ”8 tips som får dig att…”, ”4 steg som dubblar antalet följare…”, ”De 10 vanligaste misstagen…” och så vidare. Varför är det så? För att det fungerar helt enkelt. Du får veta direkt i rubriken vad blogginlägget handlar om, vad som krävs av dig (tre tips är snabbläsning, 49 kräver mer) och vilket problem du kommer att få löst.
Ett annat sätt att på kort tid lösa problem är de allt populärare så kallade explainer videos, det vill säga korta, animerade filmer som snabbt och tydligt ger instruktioner eller förklarar komplexa sammanhang. Kolla gärna in www.yellowkid.se.
5) Intervjua profiler och experter inom ditt område.
Det här är en klassiker som troligen aldrig kommer att försvinna från menyn. Säg den kundtidning som inte har gjort profilintervjuer och personporträtt. Det fungerar eftersom det är ett högst personligt ställningstagande att medverka i en intervju. Som läsare har du ingen större anledning att betvivla det den intervjuade säger eller ifrågasätta hens trovärdighet.
Ställ frågor som ger läsaren tips på hur de ska tänka och/eller gå tillväga för att framgångsrikt lösa ett problem och förbättra sin egen yrkesutövning. Var inte heller rädd att vara personlig och försöka fånga den intervjuades person. Vem är personen bakom expertrollen? Även ditt företag kommer då att framstå som mer personligt. Personintervjun fungerar perfekt för både kundtidningen, bloggen och podcasten.
6) Bjud in till debatt, diskussion och samtal.
Om en expert är intressant, vad är då inte tre på samma gång? Samtal har en inneboende dynamik som är svårslagen. Det bidrar också till att göra ditt företag mer personligt och intressant. Du visar att ni lyssnar och tar intryck. Vid diskussioner och samtal händer dessutom ofta något som sällan uppstår vid samtal en och en: nya insikter skapas, nya riktningar i samtalet uppstår, nya vägar trampas upp.
Här är det extra viktigt att vara öppen för andra sätt att se på din del av världen. Att kväva ett samtal genom att byta ämne och avbryta just när det börjar hända spännande saker är det sämsta du kan göra. Låt olika åsikter komma fram, var inte rädd för att släppa fram andra synpunkter och rent av kritik. Det är då det blir angeläget, spännande, lärorikt och relevant för läsaren/lyssnaren/tittaren. En bra moderator respekterar deltagarna, leder samtalet framåt och följer dess inneboende dynamik.
Läs även första delen och sista delen av det här blogginlägget!
Vill du hålla dig uppdaterad om content marketing och bli inbjuden till våra frukost/AW-seminarier? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Till sist ett erbjudande: Gästblogga här på Wirténbloggen och nå ut även till våra läsare. Maila mig på lars(at)wirten.se och beskriv kort vilken aspekt av content marketing du vill blogga om så kontaktar jag dig!
Bild: David Castillo Dominici/FreeDigitalPhotos.net
Lämna en kommentar