Det är inte längre metataggar och blufflänkar som avgör hur din sida rankas av Google. Sökmotorjätten prioriterar själva innehållet. Ju mer kvalitativt och relevant innehåll, det vill säga grunderna i content marketing, ju högre upp i träfflistan. Glädjande besked – eftersom innehållet är det du själv har störst möjlighet att påverka.
Oskar Alm från Jajja Communications har arbetat med sökmotoroptimering i elva år. Han levererade tips, nyheter och insikter på Wirténs fullbokade frukost i torsdags. Fokus låg på det organiska söket – alltså inte de sponsrade länkar som genereras av Adwords.
Länkar är viktiga – om de är äkta
Varje dag görs omkring sex miljarder sökningar på Google. Sökningarna förser företaget med kopiösa mängder data om hur vi fungerar på nätet. Lägg därtill Googles omtalade ”spindlar” som utforskar, analyserar och indexerar webben med fokus på innehållet.
Fram träder bilden av en söktjänst som katalogiserar och rangordnar den ofantliga och ständigt växande mängd information som utgör internet. Principerna är bara delvis är kända:
– Tidigare användes bland annat så kallade ”länkfarmer”, alltså kataloger med enorma mängder blufflänkar, för att lura Google att tro att en sida var relevant och därmed placera den högre upp i träfflistan. Men det fungerar inte längre, spindlarna genomskådar det.
– Länkarna är fortfarande oerhört viktiga – ju fler som länkar till din sida desto högre kommer den att rankas. Men det ska vara kvalitativa länkar. Och ju högre rankad den sida som länkar till din är, desto bättre är det för din ranking, förklarade Oskar Alm.
– Därför är det viktigt att hela tiden fundera på vad som är delvärt av det jag publicerar.
Förstasidan allt viktigare
Att det är viktigt att hamna högt, helst allra högst, i träfflistan behöver man bara kasta en snabb blick på Googles statistik för att förstå. 53 procent klickar på den översta länken. Sedan går det snabbt utför – under en procent går vidare till sidan två, alltså från plats elva i rankinglistan.
Målet för Google är att algoritmen ska fungera som en människa när den bedömer vad som är relevant, länkvärt och delvärt.
– Så för att öka dina chanser att bli högre rankad ska du hela tiden försöka tänka utifrån kundens perspektiv:
- Vilket är problemet kunden vill lösa?
- Vilka sökord använder kunden för att hitta lösningen?
- Intervjua potentiella kunder.
- Gör listor på sökord.
- Gör inte en enda sida med en ”vägg av text” om allt vad ni gör.
- Dela istället upp informationen på sajten och betrakta varje sida som en egen landningssida. Om du säljer kakel-, betong- och marmorplattor ska alla tre ha var sin sida.
- Prova och våga misslyckas.
Hand i hand med content marketing
En tydlig effekt av att Google belönar relevant innehåll är att de mest konkreta och användbara tipsen för att bättra på sin ranking går hand i hand med receptet för content marketing:
- Publicera regelbundet.
- Texterna ska vara beskrivande. Ju mer beskrivande, desto fler möjliga sökord och fraser täcker du in.
- Jobba med tips och råd – gärna i form av listor.
- Gör det lätt för besökaren att göra det du som avsändare vill – till exempel att prenumerera på ett nyhetsbrev.
- Kombinera gärna text med rörlig bild
- Gör det också lätt att dela ditt innehåll – till exempel på sociala medier – och att länka till det. Innehåll som skapar ringar på vattnet får högre ranking.
Fokusera på besökaren
Frukostseminariet rundades av med åhörarfrågor, som vävdes in i ett samtal mellan Oskar Alm och Lars Wirtén. En tämligen given fråga var hur långt vi egentligen ska gå i vår Google-anpassning?
– Google ändras hela tiden. Det som var sant för några år sedan är inte nödvändigtvis sant idag eller några år framåt i tiden. Därför ska du alltid ha besökaren i fokus. Skriv för besökare, med Google i bakhuvudet – inte tvärtom, menar Oskar Alm.
Google läser som människor
Frågan om hur sidans design påverkar rankingen kom också upp.
– Egentligen är det samma sak där – ha besökaren i fokus och gör det så lätt som möjligt för besökaren att hitta informationen. Google läser av sidorna precis som vi människor; uppifrån vänster och snett nedåt höger. Det kan ge en ledtråd om hur du bör placera innehållet, sa Oskar Alm.
Att ha många men väldigt korta besök på sidan är inte bra – det uppfattar Google som att sidan inte är tillräckligt relevant i förhållande till det sökningen – och då tappar sidan i ranking. Ännu ett skäl att strukturera innehållet så att det blir lätt att hitta.
”Don´t be evil”
Facebook har börjat ta betalt av företag som vill synas i flödet. Att sia in i framtiden vad gäller Googles principer för ranking är inte lätt.
– Företagets devis är ”Don’t be evil” – var inte ond. Det vill göra allt för att användarnas upplevelse ska bli så bra som möjligt. Det är en trovärdighetsfråga och därmed en överlevnadsfråga för Google, sa Oskar Alm.
Han påminde om att Google då och då gjort stora förändringar i sin algoritm – förändringar som medfört att företag som tidigare var i topp närmast försvunnit ur index.
Mobilanpassat prioriteras
Fler sådana stora förändringar lär komma.
– Vi vet att nästa stora förändring kommer i slutet av april. Den innebär att mobilanpassade sidor kommer att prioriteras vid sökning från mobila enheter.
– Vi vet också att rörlig bild kommer att bli allt viktigare. Youtube är världens näst största sökmotor och ägs dessutom av Google. Fler och fler sökningar genererar det vi kallar multimediaträffar, alltså kombinationer av text, bild och film. Där finns framtiden.
Vill du hålla dig uppdaterad om content marketing och bli inbjuden till våra frukostseminarier? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Följ vår blogg med Bloglovin!
Lämna en kommentar