Hur skapar jag en proffsig och attraktiv profil? Hur vidgar jag mitt nätverk och följer upp nya kontakter? Är det ett problem att andra kan se att jag besökt deras profil?
Johan Åberg, konsult inom sociala medier, besvarade frågorna och fler därtill, när han levererade konkreta tips och tricks vid Wirténs frukostmöte den 28 maj.
LinkedIn är en allt mer intressant plattform för content marketing. Den har stor potential både för att publicera innehåll och som ett aktivt säljverktyg.
Johan Åberg inledde med några färska siffror som ytterligare stärker bilden av att det är nätet som gäller numera – oavsett vilken affärsaktivitet vi pratar om.
– En undersökning pekar på att 75 procent av kunder inom business-to-business gör egen research innan de pratar med en säljare. Andra siffror visar att mellan 60 och 90 procent av köpprocessen kan vara avklarad innan konsumenten tar kontakt. Det är egentligen bara att gå till sig själv – vi googlar, kollar forum och diskussioner, läser recensioner, jämför priser med mera.
Gäller även B2B
Åt samma håll pekar alla kurvor även inom business to business. Research är nyckelordet och Johan Åberg menar att LinkedIn – det stora nätverket för yrkeskontakter – kan fungera som en ersättare för ”kalla samtal”.
– Eller åtminstone göra det första telefonsamtalet eller mötet lite varmare. Förtroende och ömsesidigt intresse har du ju redan skapat på LinkedIn, säger han.
Annonsering dyr – men välriktad
Som företag kan du skapa din egen sida på LinkedIn och publicera nyttigt innehåll och genom annonsering rikta det till väldigt specifika målgrupper – till exempel bara till vd:ar på svenska it-företag med mellan 15 och 50 anställda.
– Nackdelen med företagssidor är att ganska få följer dem och att LinkedIns annonsering är relativt dyr i förhållande till andra sociala medier, förklarade Johan Åberg – som rekommenderar att du satsar på att arbeta med din egen personliga profil.
Johan Åbergs checklista för framgång på LinkedIn
- Säkerställ att din profil är proffsig och förtroendeingivande.
- Sök upp din målgrupp.
- Inled dialog.
- Följ upp.
1. Jobba med din profil:
– Profilen är viktig eftersom första intrycket av en person ofta skapas på nätet nu för tiden. Därför är det till exempel värt att kosta på sig en proffsbild.
– Skriv inte profilen som ett gammaldags cv – beskriv i stället nyttan och värdet med det du gör, vilka problem du löser.
– Informationen som visas när någon utanför ditt nätverk besöker din profil ska du använda till marknadsföring. Titelraden är ett bra exempel. Utrymmet är litet, men försök att även där skriva om värdet och nyttan av det du gör – nöj det inte med bara titel och arbetsplats.
– Kompetenserna är också värda att lägga lite arbete på. Gallra bland dem så att du inte har orimligt många. Vad många inte vet är att det går att byta ordning på dem, så att de viktigaste kommer först. Och det enklaste sättet att få intyg på sina kompetenser är att intyga andras.
– Kanske ännu viktigare än kompetensintyg är att få rekommendationer på utförda tjänster. Gör det enkelt för den du vill ska rekommendera dig genom att skriva ett förslag; kanske en färdig liten text eller några punkter. Men var noga med att påpeka att det är ett förslag!
– När du jobbar med finjusteringarna i din profil: Slå av funktionen ”Meddela nätverket”, annars går det ut meddelanden till alla hela tiden. Men kom ihåg att slå på funktionen igen när du är klar.
2. Hitta din målgrupp och vidga nätverket:
– Gå till ”Avancerad personsökning” och välj andra- och tredjehandskontakter. Välj titel och land. Gör sökningen – och spara den. Då får du veckovisa uppdateringar med nya träffar.
– Besök de intressanta profilerna i sökningen. Många känner sig tveksamma till det, eftersom den man besökt får meddelande om det. Men tänk tvärtom: Besök så många relevanta profiler som möjligt, själva poängen är att de ska bli nyfikna och i sin tur besöka din profil!
– Skicka helst en personlig inbjudan. De allra flesta nöjer sig med att skicka automatisk förfrågan, så här finns chansen att sticka ut. Skriv något om vad du gör och passa gärna på att uppmärksamma något du tycker är intressant med den du kontaktar. Majoriteten kommer att kolla din profil och många kommer att lägga till dig i nätverket.
3. Inled en dialog:
– När du har fått en ny person i ditt nätverk ska du självklart ta kontakt. Tacka för accepten och ställ en öppen fråga – kanske om vilka projekt personen eller företaget har igång, vilka frågeställningar de arbetar med.
– Det går också att vara mer direkt och fråga om de till exempel planerar några satsningar på sociala medier, eller vad som nu är ditt specialområde.
4. Följ upp och utveckla kontakten:
– Försök att så snabbt som möjligt flytta över kontakten till telefon eller ett möte. När ni väl utbytt några meddelanden på LinkedIn är det inte alls konstigt att ringa upp.
– Det allra viktigaste, när du väl kommit igång och blivit aktiv på LinkedIn, är att följa upp dina kontakter. Skriv personliga meddelanden, gilla och dela det dina kontakter publicerar, tagga dem i relevanta inlägg som du publicerar i ditt flöde.
Gratis eller premium?
Frukostmötet avslutades med en kort frågestund. Flera av gästerna undrade om det är lönt att satsa på premiumversionen.
– Med gratisversionen kan du endast spara tre olika sökningar, med premium fler. Du kan också söka på fler kriterier och får en rad andra funktioner. Men min erfarenhet är att om du jobbar smart med de funktioner som finns i gratisversionen kommer du väldigt långt innan det är dags att överväga premium.
Intygens värde?
En annan fråga gällde värdet av kompetensintygen. Betyder de något egentligen?
– Intygen gör sitt till för att lyfta profilen, men kanske ska vi inte tillskriva dem alltför stort värde. Det viktiga är ju att det är relevanta kompetenser och att du gallrar och begränsar antalet, annars blir det inte seriöst.
Dela eller gilla?
– Dela. Genom att dela kan du lägga in egna reflektioner. Dela inlägg du gillar i relevanta grupper och passa gärna på att nämna andra personer och tagga dem för att få ännu större spridning.
Vill du fördjupa dig? Här hittar du fler tips om LinkedIn!
För att följa vår blogg Lustgården, prenumerera på vårt nyhetsbrev där du får inläggen en gång i månaden, eller följ bloggen via Bloglovin’ eller RSS.
Om du gillade det du läste, dela gärna på sociala medier – det betyder mycket!
Wirtén Content Agency – kommunikationsbyrån i Malmö med innehåll!
Lämna en kommentar