Varje minut laddas hundra timmar videomaterial upp på YouTube. Därför har prenumeranter, klick, delningar, kommentarer och tweets blivit hårdvaluta.
I den knivskarpa konkurrensen har det utvecklats en rad tekniker för att fånga uppmärksamhet. Varsågod – här är några av de vanligaste knepen som även du kan ha nytta av i din content marketing:

1. Clickbait

En rubrik som väcker lusten att klicka är lika i viktig i Youtubes sökresultat som någon annanstans. En etablerad vloggare kan till exempel få fart klickandet genom att antyda att de ska sluta. När videon väl är igång är det inte alls säkert att den överhuvudtaget handlar om detta…Bilden ovan är ett exempel.

2. End-screen

Det är viktigt att en video slutar på rätt sätt. Det handlar om att upprätthålla relationen med sina befintliga tittare. Det är därför inte ovanligt att tittarna blir överösta av uppmaningar under videons sista minut. Vloggaren Tyler Oakley är ett bra exempel.

 

3. Priser

Att dela ut priser och belöningar kan vara ett effektivt sätt att få tittarna att agera i sitt eget intresse. Det handlar om att få tittaren att prenumerera på kanalen, vilket ska verifieras på en hemsida.

 

 

Just i det här fallet tar bloggaren det ett steg längre än vanligt. När tittaren väl kommer till hemsidan kan hon (ja, just i det här fallet är det mest tjejer) öka sina möjligheter att vinna genom att delta i en poängtävling. Ju mer hon kommenterar, gillar, delar och twittrar – desto fler poäng får hon och desto större chans får hon att vinna skönhetsprodukter.

4. Colabs

I musikvärlden har det varit ett beprövat grepp i årtionden. Megastjärnor som gör gästspel på varandras låtar för att exponera för den andra artistens fans.

Knepet har kommit att bli allt vanligare bland profiler på Youtube. Smink-vloggarna Essie Button har runt 700 000 prenumeranter och Fleur DeForce 1,1 miljoner. Båda tror sig ha potentiella nya fans hos den andras prenumeranter – därför samarbetar de. I den här videon visar de för varandra vilka skönhetsprodukter de har med sig på resan.

Om författaren:
Joakim Lindhé driver YellowKid som är specialiserad på video som förklarar, så kallade explainer videos. Han har mångårig erfarenhet som TV-journalist och dokumentärfilmare på SVT och TV4. Torsdag den 20/11 är han gästtalare på vårt frukostmöte ”Så använder du Youtube – på användarens villkor.”

 

Vill du hålla dig uppdaterad om content marketing och bli inbjuden till våra frukost/AW-seminarier? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Vill du nå fler kunder och intressenter med ett engagerande och lärande innehåll med hjälp av film? Klicka här, och maila, ring eller skicka sedan direktmeddelande på Twitter så kontaktar Lars Wirtén dig för ett möte tillsammans med Joakim Lindhé.

Till sist ett erbjudande: Gästblogga även du här på Wirténbloggen och nå ut till våra läsare. Maila mig på lars(at)wirten.se och beskriv kort vilken aspekt av content marketing du vill blogga om så kontaktar jag dig!