Förra påsken satt jag vid en pool på Mallorca och läste en bok som skulle förändra mitt yrkesliv: Epic content marketing av Joe Pulizzi. Så här ett år senare tänker jag: kunde den förändra mitt yrkesliv kan den förändra ditt!

Därför kommer jag att blogga ut mina understrykningar i boken, med kommentarer och reflektioner. För precis så bra är den här boken. Om du känner att tiden inte räcker för att läsa den i sin helhet, varsågod – följ oss på Lustgården och du får ett koncentrat av det jag själv upplevde som mest relevant och intressant.

Vad är då detta för bok? Epic content marketing förklarar både vad content marketing är och varför det idag måste vara en central del av all marknads- och säljstrategi. Den definierar content marketing. Den ger massor av exempel. Den ger handfasta råd och svarar gång på gång på frågan hur du ska göra. Och den följer arbetet med content hela vägen, från strategi till detaljstyrande excelark över hur du fångar dina leads under deras köpresor. Den stannar alltså inte vid marknadsföring, utan går hela vägen in i sälj/köpprocessen.

Utgångspunkten

Joe Pulizzi börjar med att slå fast utgångspunkten för boken och all content marketing:

”Your customers don´t care about you, your products, or your services. They care about themselves.”

Om du inte har nått den insikten, eller accepterar den, då kommer du ha svårt att bedriva content marketing som fungerar. Det här är en sanning som egentligen alltid har gällt. Men idag är den starkare än någonsin tidigare.

Vad som har hänt är att vi har tillgång till all världens kunskap och information 24/7, en sökning bort, i våra mobiler. Kunden/målgruppen har fått och tagit makten över informationen.

Det här är den mest grundläggande och viktigaste insikten att ta med sig in i det nya kommunikationslandskapet: kunden har tagit makten över informationen. Du har tappat den. Punkt. Vad du än vill och önskar. Det är oåterkalleligt och ett faktum alla företag och organisationer måste förhålla sig till.

Du är utbytbar

Det gör också att du och din organisation lätt blir utbytbar. Information – i form av berättelser som berör och kunskap som berikar – kan hämtas från vilken källa som helst. Som kund väljer vi den som känns bäst och mest relevant för oss. Vem som ger oss informationen blir inte längre primärt. Vi går till en sökmotor (läs Google eller Youtube) eller sociala medier när vi söker, inte till de varumärken som ligger top-of-mind.

Det här måste du förhålla dig till i din marknads- och säljstrategi. Hur kan just du bli den kunskapsledare som dina kunder och prospects upplever som mest relevant och intressant när de söker lösningar på sina stresspunkter? Svaret är: du måste bjuda på berättelser som berör (intresse) och kunskap som berikar (relevans) för att fånga din publik i den digitala köpresan. Annars försvinner du från radarn.

Det är just detta Joe Pulizzi fördjupar sig i över cirka 300 fängslande sidor. Inte minst vad du sedan gör med de du fångar upp med hjälp av content marketing, det vill säga dina nya leads.

Håller du inte med? Eller vill du dela med dig av hur du har blivit eller är på väg att bli kunskapsledare? Kommentera gärna inlägget nedan!

Jag har massor med understrykningar i Epic content marketing, så en sak är säker: på återseende! För att inte missa något, prenumerera på vårt nyhetsbrevdär du får inläggen en gång i månaden, eller följ bloggen via Bloglovin´ eller RSS.

Om du gillade det du läste, dela gärna på sociala medier – det betyder mycket!

Wirtén Content Agency – kommunikationsbyrån i Malmö med innehåll!