Du har hört det förr. Facebook är inte längre relevant. De unga flyr till Instagram och Snapchat, och de äldre är överbelamrade och desorienterade. Kattbildsmättnad kan man kanske benämna syndromet. Men Facebook har aldrig tidigare varit viktigare för content marketing än nu. Här får du veta varför.
Ända sedan starten 2004 har marknadsföring på Facebook ökat stadigt i betydelse, och volym. Första till tredje kvartalet 2014 visade på intäktermotsvarande 8,6 miljarder dollar, där lejonparten kom från annonsering. Antalet användare ökar också stadigt, även om de gyllene åren är förbi.
Kanske viktigast av allt, Facebook, Google och Youtube samlar tillsammans en ansenlig portion av trafiken på Internet.
Vi på Wirtén ser Facebook främst som en högtrafikerad motorväg, där utmaningen är att bygga en avfart till sitt eget innehåll, i första hand på den egna webbplatsen. Facebooks betydelse rörande sökmotoroptimering och för att driva trafik till egna hemsidor kan inte nog betonas.
Över 30 miljoner företag och organisationer finns på Facebook, och numera återfinns de flesta ledande svenska varumärken på plattformen. Ingen annan plattform än Facebook samlar lika mycket information om sina användare och deras vanor och intressen, undantaget giganten Google möjligtvis.
I en digital era när alla tävlar med varandra att få fram rätt innehåll till rätt målgupp i rätt tid, så är möjligheterna med marknadsföring på Facebooksvindlande. Konkurrensen har därmed också hårdnat. Lockande, relevant och helst unikt innehåll är därför helt nödvändigt.
Marknadsföring i form av riktade annonser, såväl som sponsrade inlägg, är A och O för en lyckad Facebook-strategi. Facebook har medvetet och systematisktskruvat ner räckvidden för organisations- och företagssidor: dina inlägg exponeras idag bara för en bråkdel av dina följare. Helt enkelt för att Facebook tjänar sina största pengar på annonsintäkter. Vill du att dina inlägg ska synas får du vackert betala.
Ditt unika och lockande innehåll riskerar därför att bli osett. Du tappar därmed möjlighet till såväl interaktion med din målgrupp, som trafik till dina plattformar, till exempel bloggen, din nya app, Youtube-klippet eller den senaste rapporten som du har sammanställt.
Just därför är en medveten och stringent annonstaktik nödvändig för att få ut maximalt av din närvaro på Facebook. Facebook är främst ute efter att maximera sin vinst, inte att du får ut maximalt av din annonsering. Därför kommer det an på dig som annonsköpare att målgruppsanpassa så noga du kan, utvärdera dina annonskampanjer och löpande optimera dem.
Nyckelbegrepp i sammanhanget är klickfrekvensen, CTR. Det står för Click-Through-Rate, vilket innebär antal klick på annonsen delad med antal visningar. Det är främst det värdet du ska maximera.
När det gäller den egna Facebook-sidan är antalet följare naturligtvis av intresse. Men här är kvalitet viktigare än kvantitet. Det är viktigare att ha 500 relevanta följare, än 5.000 mindre relevanta dito.
Att öka engagemanget för sina inlägg är det som ska stå i fokus för varumärken på Facebook. Med engagemang menar vi alla åtgärder som ett inlägg ger upphov till, till exempel gilla-markeringar, kommentarer och delningar.
Bra att ha i minnet är att olika innehåll prioriteras olika av Facebook. Till exempel är bilder och video det som har störst synlighet, medan länkar har minst synlighet.
För att summera kan vi konstatera att Facebook, generellt sett, absolut kommer vara relevant för content marketing 2015; som en viktig distributionskanal som driver trafik och ökar synlighet och engagemang. Och Facebook kommer fortsätta vara relevant så länge ingen annan plattform erbjuder lika stort antal användare, parat med lika detaljerad information om dessa.
Till sist: dela gärna inlägget i sociala medier om du tyckte det här var intressant, genom att klicka på knapparna längst ned. Tack på förhand!
Källor:
Facebook
The Guardian
Techcrunch
Shareaholic
Jeff Bullas
Socialbakers
Digital Marketing Ramblings
Ignite Social Media
Advertising Age
Advertising Age
Digital Information World
Vill du hålla dig uppdaterad om content marketing och bli inbjuden till våra frukostseminarier?
Lämna en kommentar