Den digitala uppdragsjournalistiken inom content marketing har invaderats av strukturalister, Excel-analytiker, statistiker och dekonstruktionister. Frågor som ligger långt från det en god berättare intresserar sig för har börjat skymma sikten:

  • Hur många klick ger den här rubriken?
  • Hur många gånger ska jag optimalt använda ett nyckelord?
  • Hur lång ska min text vara för att driva optimalt med klick och trafik?
  • Hur anpassar jag min text så att den är optimalt lockande från de källor jag har analyserat att läsaren kommer från?
  • Hur ska jag klassificera olika typer av rubriker för att nå bästa möjliga resultat?
  • Vilken typ av rubrik ska jag använda till just den här texten för att den ska driva mesta möjliga trafik?
  • Hur ska jag skriva för att få högsta möjliga CTR?

Visst, jag inser att de här frågorna är viktiga delar inom content marketing, framför allt för den del som innefattas av ordet marketing. Men om vi nu för en stund tillåter oss att hålla oss till det första ledet, content. Ibland känns det som att vi missar att reflektera kring följande fråga:

 

SKA JAG SKRIVA FÖR ATT JAG HAR NÅGOT INTRESSANT ATT BERÄTTA ELLER FÖR ATT FYLLA KVOTEN AV EN SPECIFIKT FRAMANALYSERAD TEXTKATEGORI?

Content marketing består absolut av båda begreppen, content och marketing. Men utan content, ingen marketing. Utan marketing har vi dock fortfarande content och kan hoppas på tur och luta oss mot det faktum att om vi inte gjorde någonting, då vet vi i alla fall att inget kommer att hända.

Således: content är en nödvändig förutsättning för att det ska bli någon marketing i sammanhanget. Och då kan det vara en klok tanke att producera detta innehåll så bra vi bara kan. Helt enkelt ha som mål att publicera lysande och oemotståndligt innehåll som publiken vill återvända till för att få mer av.

 

ALLT BÖRJAR I FÖRMÅGAN ATT BERÄTTA EN BRA HISTORIA

Kommer vi att lyckas med det om vi utgår från trafikanalyser, CTR-tal, klassificeringar, skrollanalyser, längdanalyser och andra typer av mer eller mindre sofistikerade Excel-underlag?

Nej, det gör vi inte. Dessa är utmärkta hjälpmedel för att du ska lyckas nå ut. Men det är inte där det börjar. Allt börjar i förmågan att berätta en bra historia. Förmågan att pedagogiskt och lättbegripligt förklara hur något hänger ihop, hur du kan utföra olika saker själv, eller den spännande vägen från A till B som ledde till resultatet C. Och att göra det på ett personligt sätt.

 

FÖR VAD VÄNTAR RUNT HÖRNET I CONTENT-BRANSCHEN?

Robotisering. Den kommer snabbt och på bred front och kommer att förändra även vår bransch och yrkesgrupp i grunden. Redan nu använder nyhetsbyrån AP robotar för att skriva korta notiser och sportreferat. Svenska TT är i slutfasen av att utveckla en egen robot som ska skriva lokalnotiser. Forskare menar att hälften av dagens journalistik kan utföras av robotar. I robotbranschen talas om att så mycket som 90 procent kan skrivas av robotar om 15 år.

 

VAR HAMNAR CONTENTPRODUCENTEN I LJUSET AV ROBOTARNA?

Det kommer finnas två vägar: i skuggan eller i strålkastarljuset. De flesta kommer dessvärre att hamna i skuggan och slås ut. Robotarna kommer på ett perfekt sätt kunna leverera texter utifrån Excel-arken, analyserna, klassificeringarna, strukturerna och ROI-kraven. Prenumerationstjänster till låga kostnader kommer att fylla företagens behov av att regelbundet publicera nytt content i olika kanaler, anpassade till olika personor i olika faser av köpresan. Allt i produktionsledet kommer automatiseras, precis som i industrin. Kvar kommer huvudsakligen välutbildade övervakare, strateger och analytiker att finnas.

Men det kommer även finnas plats för duktiga berättare och skribenter som kommer att stå i strålkastarljuset och överleva. De som skriver för att läsas. De som berättar passionerat, engagerat och personligt. De som inte låter sig bekommas av Excel-arken.

 

CONTENT-CHOCKEN KOMMER DRABBA OSS ALLA

Skälet är det som den amerikanske konsulten och universitetsläraren Mark W Schaefer kallar content-chock. Med robotiseringen kommer tsunamin av content att omfamna oss alla, på alla plan och i alla branscher. I den miljön finns bara ett sätt att sticka ut och verkligen nå igenom: genom att publicera personligt och oemotståndligt innehåll som otvetydigt har en egen röst och ton. Där det är tydligt att det är en människa av kött och blod som står bakom.

Det vi missar i Excel-arkens och (troligen) robotarnas värld är det där ogripbara, det odefinierbara som gör att vi gillar en text. Det där som gör att en text lyfter. Vi kan kalla det känsla, tilltal, språk, själ, vad vi vill. Storheten i en bra text kan inte fångas genom att klassificera, analysera och dekonstruera hur den ska skrivas ner i minsta detalj. Då blir det muzak istället för musik. Data och information istället för en levande text – den typen av text som gör att du glömmer var du är, att tiden går och att det finns en miljon andra saker att göra. Den där typen av text som träffar helt rätt och som du vill ha mer av.

Personlig och passionerad content – det kommer företag och organisationer behöva även i framtiden. Sedan må Excel-arken se ut hur de vill.

 

PRENUMERERA!

För att följa Lustgården, prenumerera på vårt nyhetsbrev där du får inläggen en gång i månaden, eller följ bloggen via Bloglovin´ eller RSS.

Om du gillade det du läste, dela gärna på sociala medier – det betyder mycket!

Wirtén Content Agency — kommunikationsbyrån i Malmö med innehåll!