Reflektioner kring Joe Pulizzis bok ”Epic content marketing”, del 2
På Wirtén diskuterade vi länge och väl om vi skulle prata om content och content marketing, eller innehåll och innehållsmarknadsföring. Trots vår ovilja att slänga oss med engelska uttryck bestämde vi oss för engelskans content. Varför? För att vi tycker det är viktigt att skilja på innehåll vad som helst och innehåll som skapar värde. För det senare bestämde vi oss att använda begreppet content. På så sätt blir det tydligare vad vi menar med content.
Joe Pulizzi har inte den fördelen, han måste skilja på content och content. Han är dessutom noga med att skilja på content och content marketing:
”In the context of this book, content is compelling content that informs, engages, or amuses. What makes content marketing different from simple content is that content marketing must do something for the business. It must inform, engage, or amuse with the objective of driving profitable customer action.”
Det här gör content marketing extra intressant: den omedelbara kopplingen till försäljning (eller för offentliga organisationer exempelvis medborgarkontakt). Traditionell marknadsföring och säljarbete fungerar bara när kunden är redo för köp, påpekar Pulizzi.
”What about the other 99 percent of the time when your customers aren´t ready to buy?”
”Basically, content marketing is the art of communicating with your customers and prospects without selling.”
”You can inform and help your customers live better lives, find better jobs, or be more succesful in the jobs they have now. You can also choose to entertain and begin to build an emotional connection with your customers. These two choices help you build a following.”
Läs den sista meningen en gång till: ”These two choices help you build a following.” Det är med dessa följare säljarbetet kommer in i bilden och underlättas. Content marketing ska alltid, på något sätt, generera kontaktuppgifter som kunden självmant gett ifrån sig. Därmed har du fått inte bara accept, utan också förväntan på att du fortsätter hålla kontakt och därmed den nya relationen vid liv. En säljare som följer upp en sådan kontakt kommer att bli positivt bemött: den presumtiva kunden har ju visat aktivt intresse för det du har att erbjuda. Enda sättet att få den accepten är att erbjuda det innehåll din publik söker efter.
”Your content marketing needs to be anticipated, loved, and wanted. This is the new world we live in today.”
Det här var andra delen i serien där jag bloggar ut mina understrykningar i Joe Pulizzis bok ”Epic content marketing”. I nästa avsnitt ska frågan ”Varför content marketing” belysas och besvaras.
Läs första inlägget i serien: Episkt om content marketing – följ med på en resa med Joe Pulizzi.
Håller du inte med? Eller vill du dela med dig av hur du har blivit eller är på väg att bli kunskapsledare? Kommentera gärna inlägget nedan!
För att följa Lustgården, prenumerera på vårt nyhetsbrev där du får inläggen en gång i månaden, eller följ bloggen via Bloglovin´ eller RSS.
Om du gillade det du läste, dela gärna på sociala medier – det betyder mycket!
Wirtén Content Agency – kommunikationsbyrån i Malmö med innehåll!
Bilden publicerad med tillstånd av bplanet/FreeDigitalPhotos.net
Lämna en kommentar