Känner du dig vilsen i content-djungeln? Tvekar du inför nästa steg? Du är inte ensam. Valmöjligheterna tycks oändliga och det är svårt att se skogen för alla träd. Vi har röjt väg bland snåren så att dina vägval ska bli enklare. Ladda ner vår infografik så får du en karta som ger överblick!
Med den kan du alltid stämma av var du befinner dig, vad som bör bli bättre och vad ditt nästa drag bör bli. Och kom ihåg: du går aldrig i mål. Lustgården behöver ständigt vattnas, sås, gödas och rensas för att blomstra – precis som en trädgård.
Längs vägen har vi identifierat 11 stationer där du bör stanna upp och stämma av: var befinner jag mig nu egentligen? Är jag redo att gå vidare? Häng med på vår tur genom content-djungeln!
Ladda ner infografiken i sin helhet här!
- 1. Definiera tydligt dina mål och ta fram en plan på hur du ska nå dem.
- 2. Identifiera målgruppens stresspunkter och inom vilka områden du ska vara kunskapsledare.
- 3. Gör en publiceringsplan: formulera ämnesrubriker, fördela ansvar och ta fram en tidsplan.
- 4. Producera relevant innehåll i form av berättelser som berör och kunskap som berikar.
- 5. Välj hur du ska kommunicera baserat på innehåll, vad målgruppen är intresserad av och var de befinner sig.
- 6. Utgå från kanaler du äger och har full kontroll över. Använd hyrda kanaler som Facebook och andra sociala medier som distributionsvägar.
- 7. Kommunicera på målgruppens villkor. Fokusera på att få följare, inte att sälja.
- 8. Se till att målgruppen själv hittar tjänsten eller produkten.
- 9. Engagera målgruppen. Gör det enkelt och attraktivt att dela ditt innehåll via sociala medier.
- 10. Grattis, du har anlagt en lustgård! Här möter målgruppen, med sina stresspunkter, dig som kunskapsledare på just det område som stressar eller triggar dem. Det är här du kan påverka målgruppens beteende.
- 11. Konvertera, det vill säga få kontaktuppgifter i utbyte mot ditt innehåll. Aktivera säljorganisationen. Nu är målgruppen mogen för säljbudskap!
Ladda ner infografiken i sin helhet här! Och du, vi bjuder på den helt, du behöver inte ens lämna ifrån dig din e-postadress. Men ge gärna din respons genom en kommentar på det här inlägget eller maila oss på kontakt(at)wirten.se!
För att följa Lustgården, prenumerera på vårt nyhetsbrev där du får inläggen en gång i månaden, eller följ bloggen via Bloglovin´ eller RSS.
Om du gillade det du läste, dela gärna på sociala medier – det betyder mycket!
Wirtén Content Agency – kommunikationsbyrån i Malmö med innehåll!
Lämna en kommentar