I USA ligger man långt före inom content marketing. Där har fenomenet utvecklats och förfinats, i betydelsen hur digitala kanaler och verktyg används på bästa sätt kombinerat med redaktionellt, trovärdigt material.
Det betyder också att merparten av råd och erfarenheter kommer från USA, på gott och ont. 2016 blir året då vi i Sverige vågar förhålla oss friare till dessa och, baserat på egna erfarenheter, börjar ta mer hänsyn till vår affärskultur.
Vi kommer inse att dagliga nyhetsbrev via mail inte uppskattas. Att dagliga blogginlägg inte är ett måste. Att konvertering (kontaktuppgifter i utbyte mot innehåll) inte är det enda syftet och värdet med content.
Marknadscheferna: content stärker varumärket
En nyligen genomförd undersökning av Novus på uppdrag av branschorganisationen Swedish Content Agencies pekar i samma riktning. Den visar att svenska marknadschefer anser att content marketing är mest effektivt för att stärka varumärket och vårda befintliga relationer. 69 procent anser att content marketing är mycket effektivt för att stärka varumärket. En betydligt lägre andel, 40 procent, tycker det är mycket effektivt för att hitta nya kunder.
Dagliga nyhetsbrev, tjatiga uppmaningar att prenumerera och/eller ladda ner, ständiga uppdateringar i RSS-flödet och på sociala medier – det är inte säkert att det stärker ditt varumärke, vilket är grunden för din försäljning.
Ämnet det enda som avgör
Själv ”följer” jag bloggar från Content Marketing Institute, Copyblogger, Social Media Examiner, Hubspot med flera. Det rasar in nya inlägg i RSS-flödet. Följden blir att jag inte ens kollar vad som kommer när det kommer. Jag kollar bara när jag själv har tid – och då spelar det ingen roll hur ofta någon har publicerat inlägg. Det enda som avgör är ämnet i bloggen. Är det intressant för mig?
Träng dig inte på
Jag tror content marketing på svenska bör vara mindre påträngande än den amerikanska. Lita på att dina följare själva tar beslutet att ta med dig på sin köpresa när den väl tar sin början. Återigen, allt handlar inte om konvertering för stunden. Det är lika viktigt att ha ett bra arkiv av relevant och värdeskapande innehåll på sin webbplats när kunden väl besöker den. Därför måste inte en hög takt i publiceringen av exempelvis blogginlägg vara det viktigaste. Huvudsaken är att du gör det och att du gör det regelbundet. Du vet som bekant inte när kunden tar nästa steg på sin köpresa.
Våra läsare bekräftar bilden
Vi gjorde nyligen en mindre rundringning till läsare av vårt nyhetsbrev. Vårt mål är att publicera ett nytt blogginlägg i veckan. En gång i månaden sammanställs dessa i ett elektroniskt nyhetsbrev och skickas till drygt 600 följare. Vi ringde bara de som verkligen läser vårt innehåll. Och vi fick bilden bekräftad. Den var enstämmig: en gång i månaden upplevdes som en bra periodicitet. ”Man känner sig inte störd av det”. ”Jag hinner med att läsa det”. ”Det blir för tätt inpå om de kommer oftare”, var typiska kommentarer.
I en tsunami av innehåll, eller ”content shock” som författaren av boken The content code, Mark W Schaefer, menar att vi nu drabbas av, är det inte den som bidrar med styrkan i vågen som kommer att höras. Den som däremot serverar pärlor som glimmar och har hittat en finstämd ton genom dånet kommer att bli hittad.
Har du läst så här långt tar vi det som intäkt för att vi i något avseende har lyckats med den föresatsen!
Prenumerera!
För att följa Lustgården, prenumerera på vårt nyhetsbrev där du får inläggen en gång i månaden, eller följ bloggen via Bloglovin´ eller RSS.
Om du gillade det du läste, dela gärna på sociala medier – det betyder mycket!
Wirtén Content Agency – kommunikationsbyrån i Malmö med innehåll!
Lämna en kommentar