Vissa saker är mer eller mindre tidlösa och mår väldigt bra av att repeteras. Därför har jag grävt i arkivet och hittat den här favoriten. Här får du tips på vad du ska tänka på för att fånga och behålla publikens intresse.

Du har kanalerna på plats: blogg, nyhetsbrev, kundtidning, Youtube, kanske en podcast rentav är på gång. Men vad ska du skriva/filma/prata om? Och hur? Efter att ha jobbat med content marketing i 25 år (fast det kallades inte så tidigare) tänkte jag dela med mig av några grundläggande erfarenheter jag samlat på mig genom åren. Tipsen tar sin utgångspunkt i läsare, men de flesta är överförbara även på tittare och lyssnare.

1) Utgå alltid från vad läsaren är intresserad av.

För att kunna göra det måste du veta vem din läsare är. Vet du det? Bra, då måste du gå vidare genom att hamra in följande nedslående men ack så sanna budskap, både i dig själv men kanske framför allt i dina kollegors och chefers medvetande: Dina läsare vill inte läsa om dig och ditt. De är i princip ointresserade av ditt företag. Har inte ditt perspektiv och bryr sig inte.

Alltför mycket företagsinnehåll är centrerat kring det egna företaget, dess förträfflighet och de egna produkternas oslagbarhet. Kasta den barlasten överbord så fort du bara kan. Först när du gjort det kan din content marketing lyfta och verkligen ge resultat.

Ett exempel. Vi gjorde under många år en omvärlds- och kundtidning åt den nu icke existerande myndigheten Banverket. Kundens läsvärdesundersökningar visade att den var fantastiskt uppskattad. Osannolika 96 procent av läsarna uppgav att de tyckte den var bra eller mycket bra. 88 procent uppgav att tidningen bidrog till ny kunskap! Men. I början av tidningens historia hade vi i varje nummer en profilintervju med, som kunden tyckte, intressanta personer på myndigheten. Dessa texter, och endast dessa, fick bottenbetyg av läsarna. Bara 15-20 procent, om ens det, uppgav att de läste och uppskattade intervjuerna. Kunden hade dock det goda omdömet att dra lärdom och skrota de här intervjuerna framöver.

2) Dela med dig av goda exempel.

Du kanske tycker det känns uttjatat och överanvänt. Du behöver inte vara orolig. Detta är och har alltid varit grundstommen i all redaktionell kommunikation. Det kommer det fortsätta vara.

Varför då? Därför att dina läsare alltid kommer vara intresserade av bra lösningar som de själva kan lära och inspireras av. Ditt företag struntar de som sagt (oftast) fullständigt i. Därför fungerar det alltid bäst att låta kunder eller kundernas kunder tala för det du är bra på. Och som referenser är de svåröverträffade.

För övrigt kan du med fördel berätta om eller dela länkar till goda exempel där du själv inte varit involverad, av den enkla anledningen att det är intressant, exempelvis: Kjell & Co, Avanzas blogg Placera och Youtubekanal.

3) Trovärdighet är all content marketings moder.

Vad du än gör, lämna allt säljsnack och corporate bullshit i skrivbordslådan. Lyft fram kundernas erfarenheter av dina produkter/tjänster. Vidga det gärna till själva problemets kärna, där ditt företag har en lösning. Låt kritiska synpunkter få komma fram. Involvera de som tycker annorlunda, som kanske bestrider ditt företags utgångspunkter och synsätt. Ha en uppriktig ambition att alltid lösa läsarnas/lyssnarnas/tittarnas problem, öka deras kunskap och få dem engagerade i den värld som är er gemensamma. Var generös med att referera till andra källor och auktoriteter inom det område du skriver om. I vårt fall till exempel Content Marketing Institute, Ann Handley, Nivide och Kntnt.

4) Fokusera på ett problem du kan lösa åt din läsare.

Problemet och lösningen är textens allt. Använd den klassiska devisen inom litterär gestaltning som din ledstjärna: Show, don´t tell. Det vill säga, visa i din text att du kan din sak, skriv inte läsaren på näsan att du kan ditten och datten.

Handledningar och instruktioner är alltid uppskattade och efterfrågade. Kolla in affärsbloggarna runtomkring dig (speciellt de som bloggar om content marketing, till exempel denna…) och du kommer att se att det finns ett överflöd av bloggrubriker som signalerar listor:

  • ”8 tips som får dig att…” (som det här inlägget!).
  • ”4 steg som dubblar antalet följare…”
  • ”De 10 vanligaste misstagen…” och så vidare.

Varför är det så? För att det fungerar helt enkelt. Du får veta direkt i rubriken vad blogginlägget handlar om, vad som krävs av dig (tre tips är snabbläsning, 49 kräver mer) och vilket problem du kommer att få löst.

Det är ändå på sin plats för en smula eftertanke här. Kommer du framstå som en opersonlig kopia som bara gastar med i den allmänna kören (vrålet) av röster? Jag är själv ambivalent här, men tror mycket på att blanda och ge. Variera med mer personligt skrivna rubriker.

5) Skriv enkelt och rakt på sak

Lätt att säga, men vad är enkelt och rakt? I all korthet, några grundläggande skrivregler:

  • Älska verb, hata substantiv!
  • Använd aktiv form, undvik passiv!
  • Var specifik, rensa bort ordet ”man”! (som dessutom är genusproblematiskt)
  • Skippa fikonspråk och branschuttryck, ingen blir imponerad!

Om du börjar med att rätta dig efter den första punkten kommer du långt. Väldigt långt. Den vanligaste orsaken till att texter är tunga att läsa och känns allmänt tråkiga och oengagerade är att de dryper av substantiv.

Det här kallas substantivsjukan. Medicinen heter verb.
En stol är förvisso en stol och varken kan eller bör göras om till ett verb. Men företags- och myndighetstexter kryllar av substantiv som egentligen är verb. Ofta kräver dessa dessutom stödverb, som gör meningen längre och tyngre.

Några exempel:

  • Att investera blir (genomföra/utföra) en investering.
  • Att avsätta blir en avsättning.
  • Att bygga blir genomföra en byggnation.
  • Att utveckla blir utveckling (av).

En bieffekt av att slösa med verb och spara med substantiven är att du tvingas vara specifik och skriva i aktiv form.

Någon måste helt enkelt göra verbet! Substantivet bara står där och dammar, utan att någon behöver ta ansvar för det. Vilket också oftast är orsaken till att de används: textförfattaren/avsändaren behöver inte ta ansvar för någon handling. Det har bara skett liksom, av någon okänd kraft, och sim-sala-bim står där ett opersonligt substantiv.

Aktiv form och verb ger texten ett driv framåt. Här sker något! Och läsaren hänger med av bara farten. Passiv form är stillastående och trist.

Exempel på passiv form:
* Bloggen uppdateras en gång i veckan. (Vem gör vad? När?)
Exempel på aktiv form:
* Jag bloggar varje måndag. (Märkte du hur substantivet bloggen blev verbet bloggar?)

Slutligen: rensa bort ordet ”man”. Huvudsakligen för att det är ett ansvarslöst ord. För vem är ”man”? Alla och ingen. Ta reda på exakt vem som utför handlingen du beskriver. Om det av olika anledningar inte går, prova att använda ”en” som ett könsneutralt alternativ till ”man”. Och givetvis är hen ett fantastiskt användbart tillskott i nusvenskan!

6) Intervjua profiler och experter inom ditt område

Ställ frågor som ger läsaren tips på hur de ska tänka och/eller gå tillväga för att framgångsrikt lösa ett problem och förbättra sin egen yrkesutövning. Var inte heller rädd att vara personlig och försöka fånga den intervjuades person. Vem är personen bakom expertrollen? Även ditt företag kommer då att framstå som mer personligt. Personintervjun fungerar perfekt för såväl bloggen som kundtidningen och podcasten.

7) Dela med dig av det du ser, hör och läser

Gärna med en reflektion eller analys. Om du har tagit del av något du tyckte var givande på ett eller annat sätt, kan du vara helt säker på att många av dina läsare kommer tycka likadant. Och de kommer att tacka dig för att du delar med dig genom att fortsätta följa dig.

Att kuratera, det vill säga dela och kommentera andras innehåll, är centralt inom content marketing. Du visar att du har koll, att du gör kloka och insiktsfulla reflektioner och att du är generös genom att dela med dig. Läs mer om att kuratera och mina reflektioner kring begreppet här.

8) Lyft blicken.

Det här gäller dels geografiskt, dels branschmässigt. Om vi börjar med det geografiska: att förmedla vad som händer utanför lilla Sverige är ALLTID intressant. De flesta branscher påverkas till exempel av EU-regler eller hur en bransch eller marknad fungerar i andra länder. Har du politiker och tjänstemän i din läsekrets, det vill säga du påverkas i någon mån av politiska regleringar, är våra grannländer högintressanta. Hur ser regleringar och lagar ut där? Även inom din bransch och/eller marknad finns det skäl att blicka utåt. Internationella branschöverenskommelser är intressanta. Stora mässor och konferenser. För att inte tala om trender, forskning och utveckling.

Att lyfta blicken utanför din egen bransch kan också vara intressant för läsaren. Vad händer och trendar i närliggande branscher och marknader? Vad kan dina läsare dra för lärdomar av det? Kommer samma sak, samma konsumtionsmönster, samma tekniska utveckling eller vad det nu är att ske även i er bransch? Den typen av utblickar visar att ditt företag går i täten, är vidsynt och har bra koll på omvärlden. Det bygger förtroende.

 

Prenumerera!

För att följa Lustgården, prenumerera på vårt nyhetsbrev där du får inläggen en gång i månaden, eller följ bloggen via Bloglovin´ eller RSS.

Om du gillade det du läste, dela gärna på sociala medier – det betyder mycket!

Wirtén Content Agency — kommunikationsbyrån i Lund/Malmö med innehåll!

Bild: Idea go/FreeDigitalPhotos.net

freedooom/FreeDigitalPhotos.net