Native advertising – ännu ett engelskt uttryck och fenomen att förhålla sig till. Vad är då detta? Ja om vi börjar med att försöka hitta ett svenskt uttryck: Naturlig annonsering? Annonsering som smälter in? Redaktionell annonsering? Det är inte helt lätt att hitta ett bra svenskt uttryck, men jag tror du börjar förstå vad det handlar om. Native advertising är helt enkelt annonser med ett innehåll utformat så att det smälter in i sin omgivning.

Är det content marketing?

Vad har native advertising då med content marketing att göra? En av hörnpelarna i content marketing är ju att använda sina egna kanaler, inte köpt annonsplats. Men native advertising har ändå en given plats i content-mixen, exempelvis sponsring och annonsering på Facebook: den driver trafik till ditt content på dina kanaler. Sponsrat innehåll på Facebook är för övrigt ett exempel varför svenskans redaktionell annonsering inte funkar som begrepp. Frågan om det är content marketing eller inte kan diskuteras fram och tillbaka. Alldeles oavsett hör det ihop med content marketing.

Redaktionell annonsering online

Men om vi ändå håller oss till annonsering i redaktionella miljöer online. Redaktionell annonsering har vuxit snabbt efterhand annonsörer märker att bannerannonsering inte funkar nämnvärt bra, och mediehusen utvecklat nya annonserbjudanden. Idag ser du dem på de flesta stora mediesajter. Förhoppningsvis ser du dem i alla fall.

Poängen med redaktionell annonsering är att den ska kännas relevant för läsaren, inte att den ska kamoufleras så att läsaren inte ser att det är en annons. Relevansen ska vara större än motståndet mot en annons, så att läsaren klickar på den som ett medvetet val. Lyckas du med det har du fått ett kvalificerat urval av läsare som tar till sig din annons.

Exempel på native advertising från Skoda på nyhetssajten Omni.

Hur lyckas jag med en redaktionell annons?

  1. Det hörs på ordet – var noga med att innehållet verkligen är redaktionellt. Med det menar jag att det inte bara ska vara skrivet journalistiskt. Ämnet, vinkeln, förhållningssättet – allt ska vara journalistiskt genomfört.
  2. Ha bra bildmaterial med ett journalistiskt bildspråk alternativt infografik.
  3. Anpassa annonsen till platsen: språk, tilltal, bilder, typografi. Studera miljön där du ska annonsera. Ta hjälp av sajtens/tidningens annonsavdelning.
  4. Lägg ned mycket arbete på rubrik, ingress och bild – här bestämmer sig läsaren om hen ska klicka eller inte.
  5. Bestäm vad du vill med annonsen: i första hand läsa och ta del av budskapet, det vill säga engagera sig i varumärket? Då är det ett bra val att låta artikeln ligga i tidningens egen miljö. Vill du driva trafik till en egen kanal, till exempel din blogg? Då ska klicket leda direkt dit.
  6. Ha en tydlig väg vidare på landningsplatsen, en så kallad call-to-action. Vad vill du att läsaren ska göra efter att ha läst ditt redaktionella material? Beställa en e-bok? Prenumerera på ditt nyhetsbrev? Fördjupa sig i ämnet? Ta kontakt för rådgivning? Var tydlig och gör det enkelt för läsaren.
  7. Led läsaren till en plats hen trivs på. Det är viktigt att du leder läsaren till en miljö som fortsätter vara relevant för läsaren, se även punkt 5.

 

Postnord i huvudflödet och Fakturino i högerspalten använder native advertising på di.se

Vill du läsa mer om native advertising? Det finns massor av blogginlägg därute med tips, goda/avskräckande exempel, försök till definitioner med mera. Jag föreslår att du börjar med att ta del av vad branschorganisationen IAB Sverige, Interactive Advertising Bureau, skriver i ämnet.

http://iabsverige.se/standards-och-guidelines/native/
Här kan du även ladda ned IAB:s riktlinjer för native advertising samt en studie där frågor har ställts till 30 svenska publicister och 30 marknadschefer. I riktlinjerna finns bra definitioner och exempel på olika typer av native advertising.

Håller du inte med? Eller vill du dela med dig av hur du har blivit eller är på väg att bli kunskapsledare? Kommentera gärna inlägget nedan!

För att följa Lustgården, prenumerera på vårt nyhetsbrev där du får inläggen en gång i månaden, eller följ bloggen via Bloglovin´ eller RSS.

Om du gillade det du läste, dela gärna på sociala medier – det betyder mycket!

Wirtén Content Agency – kommunikationsbyrån i Malmö med innehåll!

Illustrationen överst i blogginlägget publicerat med tillstånd av bplanet på FreeDigitalPhotos.net