Du har börjat arbeta med content marketing. Du testar olika sätt att gestalta och olika kanaler; video, nyhetsgrafik och text i bloggar, sociala medier och nyhetsbrev. Men det lyfter inte. Du märker ingen tillströmning av nya kundämnen eller faktiska kunder. Vad gör du för fel?
Joe Pulizzi listar en hel rad av möjliga orsaker i sin bok Epic Content Marketing. Låt oss titta närmare på listan i fjärde delen av serien där jag bloggar ut innehåll ur Epic Content Marketing.
- Det handlar bara om dig själv. Du lyckas inte frigöra dig från dina egna produkter eller tjänster som självklart är fantastiska. Bara kunden får det förklarat så kommer beställningarna inströmmande. Inte? ”The more you talk about yourself and your products, the less that content is spread and engaged in.”
- Du är rädd att misslyckas. Vem är inte det? Men genom att ta risker och chansa med nya uttryck och kanaler öppnas andra möjligheter att nå nya kunder.
- Du sätter ribban för lågt. Din ambition bör vara att publicera och erbjuda det bästa innehållet i din bransch – bättre än konkurrenternas och till och med branschmediernas. Det är givetvis inte lätt – men målsättningen bör vara den och ingen annan.
- Du tar inte hjälp av rätt kompetenser. Du och dina närmaste kollegor kan inte göra allt själv om ni ska bli bäst i branschen. ”Don´t be afraid to find internal content champions and outside journalists, writers, and content agencies to help you tell your story.”
- Du kommunicerar i silos. Har ni samma budskap och berättelser i er PR, sociala medier, den övergripande företagskommunikationen, annonser? Hänger det ihop, eller säger olika delar av företaget olika saker?
- Du försöker aldrig vara obekväm. Om du aldrig tar dig utanför din komfortzon är du dömd till en stillastående tillvaro. Gör något helt oväntat då och då.
- Det finns ingen uppmaning att agera, ingen call-to-action. Om inte, beror det på att du inte har tänkt igenom syftet med ditt innehåll?
- Du är för fokuserad på en specifik kanal. Fokusera istället på vad det är för problem du löser för dina kunder. Berätta det på de plattformar där dina kunder söker trovärdig information – inte de plattformar du själv trivs bäst med.
- Du har en plan B. Glöm det. Content marketing handlar om att försöka och försöka igen. Om du har en plan B har du accepterat ett misslyckande innan du ens har försökt.
- Ingen äger din content-satsning. Någon i organisationen måste äga och ta ansvar för er content marketing.
- Du har inte ledningen stöd och engagemang. ”Organizations without C-Level buy-in are 300 percent more likely to fail at content marketing than are companies with executive buy-in.”
- Du är inte förankrad i branschen. Överallt där dina kunder finns måste du finnas.
- Du har inte definierat din nisch tydligt nog. Välj ett område för ditt innehåll som är både meningsfullt för dina affärer och möjligt att uppnå ledarskap inom.
- Du är för långsam. Det är bara att acceptera i dessa dagar: snabbhet slår oftast perfektion. Därför måste du hitta en effektiv process för din content marketing.
- Du publicerar inte regelbundet. Din content marketing innehåller ett löfte till dina kunder och intressenter. Precis som vanliga medier och publicister levererar regelbundet och i tid måste du göra samma sak. Se till att ta fram en publiceringskalender, uppdatera den löpande och följ den.
- Du tänker inte sökmotoroptimering. En stor del av trafiken till din webbplats kommer från sökmotorer. Om du tänker sökmotor, kommer du kommunicera som dina kunder söker – då kommer de att hitta dig.
Okej, alla de här 16 skälen gäller säkert inte dig. Några känns väl ärligt talat mindre relevanta – till exempel den om att du har en plan B. Det ska knappast tolkas som att du inte ska ha några andra metoder i din marknadsföring. Självklart ska du det. Och det är väl inget märkligt om du funderar på att vikta om i mixen om vissa aktiviteter inte ger resultat. Men var uthållig. Content marketing tar tid. Det handlar om att bygga förtroende och ledarskap. Det är inte gjort över en natt.
Vi på Wirtén använder begreppet lustgård, precis som namnet på vår blogg. Lustgården är den plats där du som kunskapsledare möter kundernas stresspunkter.
En lustgård är som en trädgård: du planerar den, sår frön som växer till sig till plantor som trivs och blomstrar. Du vattnar, gödslar, rensar ogräs och vill inget hellre än att kunna bjuda in dina vänner att få njuta av dofterna, färgerna och harmonin. Men det tar tid.
Du river inte upp en trädgård efter en säsong. Du fortsätter att sköta den, gör samma moment om och om igen. Till slut får du din belöning, också det om och om igen. Likadant är det med den lustgård du bygger med din content marketing. Är du den trogen kommer du att få den att blomstra. Och då kommer vännerna frivilligt komma på besök och längta efter att få komma tillbaka.
Läs mer om content marketing, stresspunkter och lustgården här!
Det här var fjärde delen i serien där jag bloggar ut mina understrykningar i Joe Pulizzis bok ”Epic content marketing”, med kommentarer och reflektioner. Jag tänker att kunde den förändra mitt yrkesliv kan den förändra ditt! För precis så bra är den här boken. Om du känner att tiden inte räcker för att läsa den i sin helhet – varsågod, följ oss på Lustgården och du får ett koncentrat av det jag själv upplevde som mest relevant och intressant.
Läs tidigare inlägg i serien:
Episkt om content marketing – följ med på en resa med Joe Pulizzi.
Content marketing – så säljer du utan att sälja
Varför content marketing? Joe Pulizzi revisited – del 3
Håller du inte med? Eller vill du dela med dig av hur du har blivit eller är på väg att bli kunskapsledare? Kommentera gärna inlägget nedan!
För att följa Lustgården, prenumerera på vårt nyhetsbrev där du får inläggen en gång i månaden, eller följ bloggen via Bloglovin´ eller RSS.
Om du gillade det du läste, dela gärna på sociala medier – det betyder mycket!
Wirtén Content Agency – kommunikationsbyrån i Malmö med innehåll!
Lämna en kommentar