Varför bloggar du? Ger bloggen några affärer? Med de frågorna som utgångspunkt bjöd vi in Christer Ljungberg, vd på Trivector, att gästblogga i Lustgården.

Efter tio år och närmare 10 000 visningar per månad är han en av landets största bloggare inom hållbarhets- och samhällsfrågor.

Hans svar är att ge nytta – för läsaren, affärerna och samhället.

– Vem bryr sig om vilka uppdrag vi har? Du måste berätta något som läsaren har nytta av, om det ska bli läst. De skiter i vilka uppdrag vi har!

Det var Trivectors förre redaktör, Bert Mellblom, som ständigt påminde mig om vad som är viktigt om du vill få någon att läsa det du skriver på webbplatsen. Efterhand förstod jag alltmer att du måste ge kunderna ett verkligt värde som gör att de vill fortsätta läsa.

Trivector har alltid varit ett värderingsstyrt företag. Vår mission är: Rädda världen och göra bra affärer. Det betyder att vi förutom det affärsmässiga också vill tillföra något till samhället.

Och så har jag alltid gillat att skriva. Dessutom är jag intresserad av marknadsföring.

Har bloggat i tio år

Dessa faktorer fick mig att hösten 2005 börja fundera på det där med blogg. Som ju var ganska nytt då. Första blogginlägget skrev jag den 17 december 2005. Och på den vägen är det.

Det jag har gjort i snart tio år och 1190 inlägg, har jag lärt mig, är det som idag kallas content marketing. Att berätta historier som berör, engagerar och tillför något för läsaren – så hen tycker det är roligt att komma tillbaka.

Mitt syfte med bloggandet är att bidra med intressanta, spännande och samtidigt seriösa aspekter på det som intresserar mig, och som är kopplat till det som vi på Trivector jobbar med. Det handlar om städer, trafik, framtid och miljö. Alltså frågor som på olika sätt berör de flesta.

Fristående från Trivector

Min blogg är fristående från Trivectors webbplats. Det ger mig en frihet att sticka ut lite mer än jag kunnat göra annars. Men det framgår tydligt vem jag är och att jag är vd på Trivector. Och så blir det också på den nya blogg som jag äntligen blivit klar att beställa.

Inspirationen till det jag skriver kommer från nyheter inom min bransch, från ny forskning, från pågående debatter och från de uppdrag vi arbetar med.

Mina inlägg försöker jag alltid skriva så att de flesta kan förstå, det vill säga inte för mycket fikonspråk. Och det får gärna vara en personlig twist på innehållet, det betyder en hel del för feedbacken jag får.

Påverkar och ger affärer

Jag skaffar mig nya läsare genom att twittra om inläggen, och genom att alltid ha bloggadressen med på sista bilden i alla de 50 -70 föredrag jag håller varje år.

Mina blogginlägg påverkar. Dels i form av direkta diskussioner på bloggen, och på Twitter och Facebook när jag har berättat om ett nytt inlägg. Och de bidrar till nya affärer för oss på Trivector.

Några gånger om året kommer det direkta förfrågningar om konsultuppdrag kring en frågeställning jag bloggat om. Ganska ofta ger inläggen fler föresläsningsuppdrag som i sin tur genererar affärer.
Jag hoppas att de också bidrar till ett bättre samhälle.

Och jag berättar nästan aldrig om vilka uppdrag vi jobbar med.

Läs Christer Ljungbergs blogg!

Om författaren:
Christer Ljungberg är en av grundarna till Trivector, och idag vd för Trivector AB och för Trivector Traffic AB. Han är han en av landets mest erfarna konsulter med fokus på hållbarhet när det gäller transporter. Uppdragen ligger ofta inom områden som stadsutveckling, hållbarhet och trend- och omvärldsbevakning. Christer Ljungberg är en ofta anlitad föreläsare inom områden som trafiken och staden, framtidens trafik och hållbarhet. Inom dessa områden är han en också en kritisk debattör.

 

Vill du hålla dig uppdaterad om content marketing och bli inbjuden till våra frukostseminarier?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Följ vår blogg med Bloglovin!

Kommunikationsbyrån i Malmö med innehåll