Vad är egentligen Snapchat och vad ska det vara bra för? Skicka filmer som försvinner, vad vinner man på det? Det är väl bara tonåringar som använder det ändå och om några år är det någon nyare app som ”alla” använder.
Så tänker kanske många och avfärdar denna app som en övergående trend. Men det finns flera anledningar till varför du ska bry dig om Snapchat. Eller åtminstone veta vad det är.
Snaps och stories
Lite snabbt förklarat fungerar Snapchat så här: du kan skicka videos och bilder som kommer att självförstöras efter att mottagaren sett på dem i tio sekunder. Detta är så kallade snaps. På dessa videos och bilder kan du lägga till text, foto-filter eller något du själv ritat, innan du publicerar dem.
Du kan också lägga till dessa snaps till din story som är en kronologisk samling av innehåll som sparas i 24 timmar innan det försvinner för gott.
Det finns inte riktigt lika många filter som Instagram, men en hel del roliga funktioner som bygger på ansiktsigenkänning. Varför inte berika din vänskapskrets med face-swap-bilder du med? Det är de där bilderna där du och din kompis har ”bytt” ansikte med varandra.
Redaktionellt material
På Snapchat finns även redaktionellt material från utvalda kanaler, t. ex CNN, Buzzfeed, Vox, under rubriken ”Discover”. Det är snyggt producerat content med mycket animationer, filmer och effekter. Artiklarna kommer till sin fulla rätt för det här mediumet. Inget inzoomande av pytteliten text, inget vridande och vändande på mobilen för att se en film på helskärm. Detta material förnyas med 24 timmars mellanrum.
Intuitiv att använda
Det första du märker med appen är att den är väldigt avskalad och intuitiv. Först av allt kommer du till fotoläget i mitten. Drar du med fingret till höger eller vänster så kommer du antingen till din vänlista där du kan chatta eller kolla igenom olästa snaps. Till vänster om fotoläget finns stories-menyn, där det finns en lista på aktuella stories och hur lång tid dessa finns kvar. Alla filmer, reklamsnuttar och bilder är i stående, vertikalt format och fyller ut hela skärmen.
Vilka använder sig av Snapchat i Sverige?
Till viss del är det personer mellan 16-25 år, så kallade ”millennials”. Men det är till störst del 12-15 åringar, från den efterföljande ”generation Z”, som använder sig av Snapchat. Fyra av fem 12-15 åringar använder Snapchat någon gång och tre av fem använder Snapchat dagligen. (Ur rapporten ”Svenskarna och internet 2015” av iis.se)
I de yngre tonåren, 12-15 år, använder tre av fyra någon gång ett flertal av de
sociala nätverken. Populärast är Instagram med 85 procent följt av Snapchat med 81 procent, Kik med 78 procent och Facebook med 78 procent. Hälften så många, 39 procent, använder Twitter och 17 procent använder Tumblr.
För 16-25 åringar är det fortfarande populärast med Facebook, följt av Instagram och Snapchat på tredje plats.
Har ni fest eller?
Att hitta vilka man vill följa kan vara knepigt. Det finns inte riktigt samma funktion som i Instagram med ”utforska inlägg” där potentiellt intressanta konton kommer upp som förslag. Antingen så söker du på användarnamnen, både kompisar och varumärken, för att lägga till dem som vänner, eller så kan du genom fotoläget i appen skanna av någons ”Snapcode” det vill säga en qr-kod. Här är min personliga snapcode:
Har du själv ett Snapchatkonto kan du generera din här: https://accounts.snapchat.com/accounts/snapcodes
Men innan du har hittat intressanta personer att följa kan det kännas lite som att det pågår en fest någonstans, men inte just där du är.
Var är alla?
Det finns många kändisar som är aktiva på Snapchat. Men än så länge finns det ingen funktion som visar att det är det officiella kontot för just den personen. Därför får du googla efter listor på kändisars användarnamn eller hoppas på att få tips från andra Snapchatters. En del artister avslöjar sin nya låt på Snapchat först, efter att ha byggt upp förväntningarna genom kryptiska snaps veckor i förväg. Andra kanske bjuder på en exklusiv spelning eller bakom-kulisserna material.
Alla letar efter Michelle
Under president Obamas sista officiella middagstal (Last Correspondents’ Dinner) visade han ett filmklipp som sades vara från Michelle Obamas Snapchat-konto. Efter det är frågan ”alla” ställer sig: har verkligen the first lady ett Snapchatkonto och vad är användarnamnet?
Twitter sjuder självklart av gissningar, men än så länge verkar det bara vara önskedrömmar. Vilket visar på svårigheten att hitta konton. Det är ett riktigt detektivarbete att luska reda på rätt användarnamn och sedan verifiera att det är det officiella kontot. Här har appen stor utvecklingspotential.
Roligt – men passar den för content marketing?
Mitt första intryck av den här appen är att den är väldigt rolig när du väl har hittat konton och vänner att snappa med. Då känns det som att du har hittat något personligt, som vänder sig till dig. Men är det en bra kanal för content marketing? Det kommer jag att ta upp i nästa blogginlägg om snapchat.
Jag kommer även att skriva om:
- Möjligheten att använda stories till max: Hur andra Snapchattare engagerar sina följare.
- Exempel på lyckad marknadsföring genom Snapchat.
- Vad är tillåtet och inte? Regler för marknadsföring via sociala medier.
- Finns det negativa aspekter av Snapchat? Jag tittar på Periscope-debatten och vad som kan tänkas gälla för Snapchat.
Källor:
”Svenskarna och internet 2015”
http://www.soi2015.se/
Lämna en kommentar